The marvelous mrs. Maisel: säsong 1

Handling: 1950-tal. En 26-årig hemmafru bestämmer sig för att bli stand-up komiker.
Betyg: ★★★½ / 5

Efter att ha läst mycket kring att mrs Maisel och Atlanta tydligen kommer vara de serierna i komedi-delen på Emmy som kommer att vara mest nominerade så kände jag mig tvungen att ta tag i båda. Först såg jag mrs Maisel vilket är en serie som jag såklart haft planer att se sedan serien haft premiär egentligen men ibland flyger månaderna förbi. Har dels velat se serien eftersom att den är skapad av grundaren till Gilmore Girls (vilket är en av mina favorit serier!) men också för att serien har låtit så intressant. Det visade sig också vara sant för Mrs Maisel är fantastisk! Alltså verkligen fantastisk! Den började bra men blev samtidigt bara bättre och bättre för varje avsnitt som gick.

Här kan vi snacka om en serie med en stark kvinnlig huvudkaraktär. Alltså wow! Och skådespelet av Rachel Brosnahan var så jäkla fantastiskt att titta på. Varför jag en gång i tiden sökte en teaterkurs för första gången var pga att jag ofta blev så kär i hur dialoger var skriva. Kanske främst i välskrivna tv-serier egentligen och denna serie är ett så bra exempel på vad jag menar. Älskade verkligen varenda sekund av detta men stand-up scenerna var något extra, något som stack ut, något som helt enkelt gjorde serien helt unik.

Kul att se Bailey De young i en större roll i serien också. Hon var ju faktiskt var med i sherman-palladino’s tidigare serie Bunheads och senare i mtv’s faking-it. På tal om ”young” herre vad hon faktiskt ser ung ut. Ok, hon är bara 28 men ser ju verkligen ut som att hon precis fyllde 20. Annars har Alex Borstein en stor roll i serien. Kul att se att sherman-palladino äntligen får ha med henne som en större roll i en serie (hon var från början tänkt att spela Sookie i GG men blev något kontrakt-strul med en annan serie vilket senare gjorde att Melissa McCarthy fick rollen istället). Ska bli kul att se zachary levi ha en återkommande roll när säsong 2 har premiär i höst. Även ryktat att Lauren Graham (alltså yes!) kommer att ha en roll i serien fram över. Har en känsla att det inte kommer ske fören säsong 3 dock.

Vilken totalt underbar serie! Finns att se hos Amazon prime video. Tips på streamingtjänst där också. Kostar bara 29kr/mån så helt klart värt pengarna.