Serierecensioner jag velat skriva men inte skrivit: del 15

’Fortsättningen följer för familjen Pearson nu när the big 3 har fyllt 40’

This is us, säsong 5 (2020-2021) Det tog ett tag för mig att verkligen uppskatta den här serien och jag fattade aldrig hypen fören Nicky introducerades i säsong 3, då började jag se något. Plus att det väl var då som handlingen lite mer började bli på ett sätt som jag uppskattar i serier överlag. Allmänt en bra säsong men inte riktigt lika bra som förra. Fanns två avsnitt som dock stack ut vilket var avsnitt 6 (om Randalls biologiska mamma) och avsnitt 11 (Nicky-centrerat). Bra twist i slutet som jag inte förväntade mig men som jag tror kan bli intressant nästa säsong. Ser framemot att se nästa säsong som blir seriens sista när den har premiär. -Amazon prime video- Betyg: 3,5/5

’Emrah är på väg in i vuxenlivet och drömmer om att leva ett självständigt liv men vägen dit kräver en del jobb’

18, säsong 2 (2019) Andra säsongen av norska serien 17 som kallas för 18 har bytt fokus från Abdi till Emrah vilket kändes som en naturlig övergång. Gillade honom som bi-karaktär förra säsongen men han passade nästan ännu bättre som huvudroll. Förväntade mig en mörkare säsong med tanke på det kriminella fokuset som kändes givet att skulle fortsätta här och förmodligen bli värre. Mörkare blev det absolut. Gillade också att vi presenterades för ett kärleksintresse då det blev en fin balans. Nästa säsong följer hans lillebror, har noll förväntningar där men hoppas att den kan överraska. -NRK play- Betyg: 4/5

’Tre vänner i 20-årsåldern tar sig igenom vuxenlivet och allt vad det kan innebära’

Thunder in my heart, säsong 1 (2021) Helt i min smak! Manuset är i stort sätt perfekt och skådespelarna känns helt rätt rollsatta. Gillar att den ofta bara är väldigt fin på ett härligt ung vuxen-sätt blandat med att den ibland har stunder av mörker. Dialogerna känns äkta vilket är en grej jag brukar ha som prio. Eller åtminstone när det kommer till skandinaviskt, vill kunna relatera vilket det absolut gick att göra. Hoppas verkligen på en andra säsong! -Viaplay- Betyg: 4/5

’Ryan är en 29-åring med cerebral pares som letar efter kärleken’

Special, säsong 2 (2021) -SISTA- Special är verkligen en så genuin och mysig serie som borde få så mycket mer uppmärksamhet än vad den har fått. Serien är egentligen väldigt enkel men känns ändå så otroligt unik. Kunde under säsongen dock störa mig ganska mycket på Ryan och skulle därför gärna ha fått några fler säsonger, så vi skulle fått chansen att se han utvecklas ännu mer. Gillade däremot Tanner och tyckte Ravi var ett bra tillskott under säsongen. Ryans mamma var fortfarande intressant att få följa men gillade hennes storyline mer första säsongen. -Netflix- Betyg: 3/5