Serierecensioner jag velat skriva men inte skrivit: del 10

Läs alla mina serierecensioner hääär!

😎Atlanta, säsong 2 (2018) Det är intressant när det kommer till komediserier för jag är sällan speciellt förtjust i de där klassiska situationskomedierna (finns undantag förstås) utan gillar mer de lite mörka & realistiska komedierna där Atlanta känns som ett så bra exempel. Humorn handlar mer om situationer man kan relatera till. Om ni sett och gillat Atlanta rekommenderar jag er verkligen att se Master of none (netflix), påminner om varandra i stilen även fast handlingarna i sig skiljer sig ifrån varandra mycket. – Viaplay – Betyg: 4/5

🎄Hjem til Jul, säsong 2 (2020) Tror jag nästan gillade andra säsongen mer än första men det är svårt att sätta fingret på exakt varför. Det är inget storslaget eller jätteunikt med den här serien men den är charmig och bjuder på bra karaktärer. Ett stort plus är förstås att den utspelar sig nu runt jul så julkänslan är verkligen på max. Tyckte om slutet väldigt mycket men hoppas ändå på en tredje (kanske avslutande?) säsong. –NetflixBetyg: 3/5

✡️Unorthodox, säsong 1 (2020) En så intressant serie som jag nog skulle ha missat om inte jag och mamma hade råkade komma över den. Baserad på Deborah Feldmans självbiografi med samma namn och följer en ung kvinna som lever som ortodox jude i New york. Ett liv som går ut på att följa många regler och leva ett riktigt begränsat liv. En dag får hon nog och ger sig av till Berlin där hennes mamma (som inte längre är ortodox) bor. Livet blir minst sagt annorlunda då livet utanför är som en helt annan värld än det liv som hon tidigare har levt. -NetflixBetyg: 4/5

The Queen’s Gambit, säsong 1 (2020) Den av årets serier som det nästan känns som det har snackats mest om och med all rätt för det visade sig vara en riktigt välgjord serie. Trotts bra omdöme så hade jag ganska låga förväntningar när jag började titta. Tänkte att den säkert skulle vara välgjord men att jag ändå inte skulle fastna men så var det inte riktigt. En serie som verkligen kändes välarbetad, bra manus, snyggt filmad och Anya Taylor-Joy kändes riktigt bra rollsatt som seriens huvudroll. Helt klart en av de bästa nya serierna i år. Serien är baserad på boken med samma namn skriven av Walter Tevis. –NetflixBetyg: 4/5

🥂Dynasty, säsong 2 (2018-2019) Tyckte inte alls om den här säsongen lika mycket som den första vilket inte betyder att den var dålig men helt klart sämre. Det var främst ett dåligt drag att göra sig av med Steve men de har ändå lagt upp det på ett sätt så att han med stor sannolikhet skulle kunna komma tillbaka senare vilket jag hoppas på. Hela Adam-handlingen var för mycket drama för min smak då den kändes något överdriven. Däremot finns det detaljer som fortfarande är bra bl.a. Sam och Anders lilla bromance. Tycker även att Blake stundvis kan vara väldigt intressant att följa. Tycker Fallon ofta tar för mycket plats vilket funkade bättre när Steve fanns där som balans men inte så mycket utan honom. –NetflixBetyg: 3/5