Korta serierecensioner : del 16

’Sju månader efter att Emrah börjat avtjäna sitt fängelsestraff är livet inte heller helt enkelt för hans lillebror Ibo’

16, säsong 3 (2020) Tredje säsongen av 17 kallas för 16 och följer Emrah’s lillebror Ibo ca 7 månader efter att Emrah blivit arresterad av polisen. Han bor nu hemma hos sin farbror och hans familj vilket har visat sig vara ett större miljöbyte än väntat trotts att det bara är några tunnelbanestationer bort från där han växte upp. Inte en säsong som egentligen kändes speciellt nödvändig för det känns verkligen som en mellansäsong. Som att något behövdes under tiden Emrah satt inne innan de sen kan gå vidare direkt till fjärde säsongens handling. Gillade ändå att säsongen var betydligt lugnare än tidigare och att själva dramat bara handlade om att han ville passa in. Blev jätteglad de gångerna Abdi dök upp och kul att Emrah fortfarande fick vara en så pass central del av handlingen. –NRK playBetyg: 3/5

Efter en skandal tvingas prins Wilhelm att ta en paus från sitt tidigare liv och börja på elitinternatet Hillerska

Young royals, säsong 1 (2021) Det här är på pricken min typ av serie och jag är så glad över att den dessutom är svensk. Kan beskrivas som en blandning mellan Skam, The crown och Ondskan, och kan det bli dåligt då? svar nej. Har sett att rätt många även jämfört den med Red, white & royal blue (bästa boken) och det finns helt klart vissa likheter även där. Jag gillade allt med young royals förutom kanske att det skulle varit trevligt med några fler avsnitt. Hoppas innerligt på minst 3 säsonger till, underbar! –NetflixBetyg: 5/5

’Victors liv fortsätter även efter att han kommit ut för sina föräldrar’

Love, Victor, säsong 2 (2021) Gillade andra säsongen av Love, Victor mer än vad jag förväntade mig att göra och då tyckte jag ändå att första säsongen var riktigt bra. Det som var bäst under säsongen för mig var däremot inte Victors handling utan Felix. Intressant att ge honom en lite mörkare handling även fast det väl fanns aningar om att det var på gång redan under första säsongen. Fint att fortfarande ha Simon som en återkommande gästroll och jag hoppas att det även blir så i kommande säsonger även fast de i slutet här skulle låta som att de inte längre var nödvändigt för dem att ha kontakt. Blir på riktigt jättesur om Victor och Benji inte slutar upp tillsammans i nästa säsong. Och det skulle bara kännas konstigt. Disney+Betyg: 4/5

’Följ Devi en amerikans tonåring med rötter från Indien’

Never have I ever, säsong 1 (2020) Vet inte varför jag har väntat nästan ett år på att se denna men så blev det alla fall. Tyckte om den mycket. Har sett The Mindy project innan som är Mindy Kaling’s första serie och det går att känna igen vissa karaktärsdrag. Bland annat påminner Dev och Bens relation rätt mycket om Mindy och Danny’s vilket gör att jag med automatik föredrar Ben över Paxton. Andra säsongen har premiär på Fredag, ser framemot den. –NetflixBetyg: 4/5