Druck: säsong 5

Handling: Noras liv vänds upp och ner efter att hon gjort slut med sin pojkvän och står utan vänner. Samtidigt måste hon hemma kämpa med hennes mamma som missbrukar alkohol.

Druck är som de flesta av er nog har koll på vid det här laget min favorit skam remake och den enda serien i skamverse som jag även tycker är bättre än skam. Har älskat de tidigare säsongerna (förutom kanske s1) så jag var så nervös inför den här säsongen eftersom de flesta karaktärerna vi lär känna under säsongen är helt nya samtidigt som jag var riktigt peppad på att faktiskt få en femte säsong. Femte säsongen av Druck följer Nora som är Kikkis (som vi känner sedan tidigare) lillasyster och fördjupar sig i missbruk inom familjen, systerskap, vänskap och psykisk ohälsa.

Jag klickade väldigt snabbt med säsongen dels då eftersom ett stort tema under säsongen är syskonrelationen mellan tre systrar då jag också ingår i en systerrelation där vi är tre. Dessutom är Nora den yngsta systern som jag också är. Sedan kan jag tyvärr relatera en del till hela handlingen kring missbruk inom familjen också då jag är uppväxt med det. Inte riktigt på samma sätt som det visas upp här men går ändå att förstå det på ett annat sätt än om man inte har växt upp med någon som är alkoholberoende.

Det var lätt att tycka om Nora och jag gillade henne redan efter första avsnittet. Jag var innan lite rädd för att jag inte skulle gilla karaktärerna lika mycket som jag gjort i de tidigare säsongerna men jag gillade nästan alla nya karaktärer och det ska bli riktigt spännande att lära känna dem ännu mer i framtida säsonger. Gillade alla i Noras nya kompisgäng även om den som sticker ut lite extra såklart är Fatou (som jag antar är nästa säsongs huvudkaraktär). Tyckte även väldigt mycket om Josh, som var Noras kärleksintresse under säsongen.

Det var kul att både Kikki och Carlos var med flera gånger under säsongen men jag kände verkligen att det vore kul med lite fler gästspel från andra karaktärer. För mig behöver de inte vara med speciellt mycket men dyka upp någon scen då och då vore ändå kul. Skulle heller inte vara konstigt om de gjorde de då nästan alla troligen fortfarande bor i Berlin och heller inte är speciellt mycket äldre än våra nuvarande huvudkaraktärer. Har hintats lite (på instagram) om att Sam kommer dyka upp i nästa säsong och det vore kul om det visade sig stämma.

Mitt egentligen enda problem med Druck innan har varit att sluten (oftast två sista avsnitten) brukar kännas lite ruschade men det tyckte jag inte alls var fallet i den här säsongen vilket var så skönt. Säsongen som helhet har varit väldigt bra och jag har tyckt att det varit bra hela tiden. Nu ser jag mest bara framemot sjätte säsongen som jag hoppas och tror har premiär i vår.