Westworld: säsong 1

Handling: I en Western inriktad temapark med AI-robotar som ser ut som riktiga människor får de mänskliga besökarna besöka parken utan regler men problem uppstår när robotarna går ifrån vad som är förutbestämt och börjar ifrågasätta sin existens.

Westworld är en storsatsning för HBO och hade premiär med sin första säsong förra hösten som direkt blev en stor succé. Dels för det fantastiska manuset, imponerade bra skådespel och såklart även de fantastiska miljöerna, det syns att serien inte är billig att producera vilket i detta fall är en väldigt stor fördel. Serien utspelar sig alltså i en western inriktad temapark i en inte allt för belägen framtid där AI-robotar lever och som människor får besöka utan några regler alls. I säsongen får vi följa några av robotarna, besökare och de som jobbar med parken. Jag föredrog nästan att följa handlingen på labbet även fast allt vi får följa blir otroligt intressant och spännande när serien verkligen börjat komma igång och sedan kopplas alla storylines ihop väldigt bra i slutet. Anthony Hopkins i rollen som skaparen till hela parken var perfekt. Han spelar lite den rollen han alltid spelar bäst, ond med andra ord men samtidigt ändå mänsklig. En annan skådespelare som jag verkligen fastnade för som jag inte sett tidigare var Jeffrey Wrigh som spelar karaktären  Bernard, en programmerare som jobbar på labbet tillsammans med bla. Hopkins karaktär. Thandie Newton som spelar karaktären Maeve var också lysande i sin insats.

Slutet var väldigt spännande och samtidigt som jag verkligen vill se mer direkt så uppklarades alla fall de största lösa trådarna vilket är skönt eftersom den nya säsongen inte har premiär fören våren 2018 så det är fortfarande en ganska lång väntan. Jag tror verkligen att Westworld kan bli en ny hit-serie som bla. Game of thornes är idag. Potentialen finns där och det är ett faktum som inte riktigt går att se förbi så jag hoppas faktiskt att jag har rätt i den frågan då jag tror att även andra säsongen kommer att bli riktigt spännande att följa. Vad tyckte ni om första säsongen?