Vad jag tyckte om säsong 8 av Shameless

Hallå på er. Jag har lite svårt att hålla mig helt undan från bloggen och idag måste jag få skriva av mig lite. Idag släpptes sista avsnittet ur åttonde säsongen av Shameless och jag vill skriva lite vad jag tyckte om säsongen so here we go.

Jag måste tyvärr medge att det här är säsongen jag gillat minst ur hela serien. Shameless är dock en av mina absoluta favoritserier av en anledning och håller därför en rätt hög kvalité även när handlingen kanske svackar mer än vanligt. Jag förstår varför manuset möjligtvis kanske kan ha varit lite rushat den här säsongen med tanke på det var kontrakt strul gällande löner osv. förra året så det är okej bara de lyckas komma tillbaka till den där äkta shameless känslan i nästa säsong. Åttonde säsongen är första säsongen helt utan Mickey och det känns verkligen att det är en avsaknad. Hans karaktär gjorde alltid serien ett snäpp vassare och även om jag inte nödvändigtvis behöver ha honom i alla avsnitt så är det en skön känsla att åtminstone få se honom i ett avsnitt. Nåja, han är ju inte död eller något sådant så chansen att han återvänder innan serien är slut känns rimlig i mina ögon alla fall.

Okej så det jag gillade med säsongen var i stort sett Lip. Alltså älskade Lip. I de första fem säsongerna så var han alltid den karaktären jag tyckte om mest på grund av att han kändes som den stabilaste i familjen. Han har såklart gjort misstag men de kändes alltid som de var på en mildare nivå och han kunde alltid ta ansvar och visa sig vara vuxen när det gällde. I sjätte och sjunde säsongen var det ju stort fokus på hans alkohol problematik vilket var jobbigt att se så jag är så glad att han i den här säsongen verkligen är tillbaka till den Lip jag vill att han ska vara. Hans handling i den här säsongen var i stort sett att hålla sig nykter, hitta en bra sponsor och komma tillbaka till sig själv igen utan alkoholen. Annars tyckte jag oväntat mycket om Frank’s handling och att få se honom jobba var så uppfriskande även fast vi som tittare känner Frank vid det här laget och vet att det högst skulle hålla en säsong (de höll kortare, haha). Måste också medge att jag gillade Trevor väldigt mycket den här säsongen. Vill fortfarande inte att han och Ian ska vara tillsammans men som vänner är helt okej. Sist men inte minst så uppskattade jag verkligen att Liam äntligen fick en egen handling, woop. Innan har han ju mest bara varit där så det var kul att få lära känna honom lite mer djupgående.

Det jag inte gillade lika mycket var bla. Ian och Fionas argument om den där byggnaden som låg bredvid Fionas hyreshus. Det kändes inte som att Ian bråkade över det för rätt orsaker så jag var alltid på Fionas sida gällande det. Ians jäkla protesterande gjorde mig väldigt orolig för hans hälsa. Tanken är god och allt de där men jag tyckte alltid att de kändes som han gjorde det av fel anledning. Plus att han antingen verkade väldigt hyper eller så såg han ut som att han var nära på att bryta ihop fullständigt så jag trodde bara hela tiden att det var någon mani som försökte ta sig fram om den inte redan var framme vill säga. Avskydde Debbie men de har jag gjort i flera säsonger nu så inga konstigheter. Avskydde Fionas nya kärleksintresse, Ford. Uggggh. Varför börjar hon alltid dejta sådana totala nötter?! jag fattar inte. Carls flickvän och hela deras förhållande var också hemskt. Jag tycker verkligen om Carl men det är jobbigt att se att han är så svag mot grupptryck. Han gjorde ju allt hon bad om förutom mot slutet då vilket var en skön vändning eftersom han förtjänar bättre än det där. Sist men verkligen inte minst VAD GÖR KEVIN, V OCH SVETLANA FORTFARANDE I SERIEN? I don’t get it. I synnerhet Lana, hon gör verkligen ingen nytta om  hon någonsin gjort det.

Inför nästa säsong hoppas jag att serien kommer tillbaka till den där äkta Shameless tonen men jag tror verkligen att det är möjligt. Nu vet dem om långt i förtid att de blir en nionde säsong så det blir inte lika stressigt som det var förra året. Gällande Ian hoppas jag (& tror) att de blir mer fokus på hela hans psykiska tillstånd, gärna på det depressiva. Skulle gärna vilja få tillbaka Lip till skolan men tror det är att hoppas för mycket, tyvärr. Ska bli intressant att se vad som blir nästa projekt för Fiona nu när hon inte längre är hyresvärd till huset. Hoppas både Ford och Carls flickvän inte är med. Mickey får gärna gästa något avsnitt men även andra äldre karaktärer som inte synt till på ett tag. Då menar jag Mandy eller Sheila exempelvis.

Vad tyckte ni om åttonde säsongen av Shameless?