United states of Tara: säsong 1

Handling: En kvinna som lider av dissociativ identitetsstörning måste balansera sin diagnos med sitt familjeliv.

Överväger ändå att bara börja se serier som kommer från showtime för de prickar så totalt rätt varje gång. United states of Tara var en serie som innan jag tryckte play för att se första avsnittet nästan inte hade hört talas om alls. Det är egentligen lite konstig då serien har flera kända skådespelare i sina roller plus att Steven Spielberg är exekutiv producent för seriens samtliga avsnitt. I huvudrollerna kan vi se Toni Collette (känd filmskådis, spelar bla. mamman i sjätte sinnet), Brie Larson (Oscars vinnare för 2015 filmen Room), John Corbett (mest känd som rollen Aidan Shaw i sex and the city), Keir Gilchrist (spelar huvudrollen i Netflix serie Atypical) och Rosemarie DeWitt (spelar en stor roll i serien The last Tycoon). Jag måste säga att jag är riktigt imponerad av första säsongen som redan i första avsnittet visar upp vad det är för slags serie vi som tittare kan vänta oss. Jag gillar själva tonen väldigt mycket samtidigt som serien bjuder på otroligt fina karaktärer.

Dude, I have been digging around in your closet for an hour and I can’t fuckin’ get to Narnia

Jag hade absolut svårast för Tara, mest för att själva grejen känns så otroligt ångestladdad och jag tyckte hela tiden så synd om hennes familj. Även när hon var “normal” så tyckte jag att hon var ganska jobbig och skulle liksom hela tiden skuldbelägga de andra alter egona för saker hon gjort, det är fortfarande du som gjort dem ville jag vråla till skärmen men lät bli (jag vet att det är en sjukdom men jag blir ändå irriterad). Är så lättad över att ingen jag känner drabbats av något sådant och mina egna panikattacker känns helt plötsligt väldigt milda. Jag gillade Max, som spelar pappan väldigt mycket. Allmänt i serier så får mammorna för det mesta lite mer uppmärksamhet för att vara den bra föräldern men här är det pappan som verkligen alltid försöker hålla ihop familjen vilket är fint att se för omväxlings skull. Annars gillade jag  Marshall väldigt mycket, vet inte om det lite hade att göra med att jag har mest relation till Keir Gilchrist som skådespelare men uppskattade verkligen hans roll här och ska bli spännande att se hur den utvecklas. Också fantastiskt att få se Brie Larson i en tv-serie, gillar verkligen henne och hela hennes skådespel. Rekommenderar er alla att se United states of Tara, det är en fantastisk och unik serie.