Unge lovende: säsong 4 (sista säsongen)

Handling: Vi får följa tre tjejkompisar i 25-års åldern som bor i Oslo i deras med och motgångar.

Fjärde och sista säsongen av ung och lovade var den bästa serien att avsluta året med. Har alltid tyckt om serien men fjärde säsongen överträffade verkligen sig själv på alla möjliga plan, herregud vad bra den var! Även om jag skulle kunna se flera säsonger till så var det kanske på sätt och vis bra att avsluta hela serien såhär, såhär starkt – fjärde säsongen är nämligen den överläget bästa säsongen i hela serien och det var smart att avsluta allt på en så hög nivå. Dessutom går allt väldigt full circle mot slutet och alla tre karaktärer får fina med verklighetstrogna avslut.

Älskade Ola som kärleksintresse för Elise här i fjärde säsongen. Han har ju varit där från början men som en mindre karaktär så det var fint att få se lite mer av honom, så gullig person. Väldigt ship-vänligt par samtidigt som deras relation känns så otroligt realistisk vilket jag tyckte om. Finns en ganska stor igenkänning hos Elise som karaktär överlag och kunde känna igen det känslomässiga här också, att det lätt kan kännas för mycket fast det med rätt person såklart är möjligt att lösa. Gillade också säsongens familjefokus dels med Elise och hennes syster, Elise’s pappa och vårdnaden, allt det förflutna med Nennes mamma samt relationen med hennes pappa idag och Alex relation till sin mamma. Grät en skvätt eller kanske till och med två i avsnitt fem.

Sedan gillade jag verkligen Nenne den här säsongen, hon har ju gjort en brutal karaktärsutvecklingen sedan serien började vilket har varit fint att se. Har stundvis inte tyckt om henne alls men hon är väldigt fin när hon väl är stabil vilket hon verkligen var nu. Gillade hennes kärleksrelation under säsongen också, det känns som en bra fit att hon ska vara med någon som är lite äldre. Att det skulle bli mer fokus kring Alex och hennes relation med Kimmo mot slutet av serien kändes uppenbart. Skulle blivit förvånad om det inte vore fallet. Att de behövde en paus från varandra är dock sant, för så är det. Ibland behöver man pausa en stund även fast förhållandet i längden kanske är meant-to-be. Att det tillslut skulle lösa sig med Alex och skådespelardrömmen var jag dock inte helt säker på, det skulle kunna sluta lite hur som eftersom det ju ändå är ett yrke som kräver att man kämpar väldigt hårt men ibland kan det hända att man har tur helt enkelt – du är på rätt plats vid rätt tillfälle.

Gillade verkligen fjärde säsongen av ung och lovande. För mig var säsongen en fullträff, tyckte verkligen om allt. Jag blev varm i hjärtat så många gånger och grät några gånger vilket för mig är ganska avgörande när det kommer till filmer, serier och till och med böcker. Kommer verkligen att sakna serien men hoppas såklart att Siri Seljeseth ska fortsätta producera tv-serier och filmer i framtiden. Är verkligen något så unikt när man lyckas fånga upp realismen såhär bra. Har ni inte sett ung och lovande än så borde ni verkligen göra det!

Finns att se hos svtplay