The politician

Handling: Payton går sista året i high school och har velat bli USA’s president sedan han var 7 år gammal. Innan det är dags måste han först bli vald till skolpresident för att sedan bli antagen till Harvard.

The politician är Ryan Murphy’s första serie som är ett samarbete med Netflix. Jag blev helt ärligt inte jätteimponerad när jag såg trailern innan säsongen hade haft premiär men har gillat alla första säsonger av Murphy’s serier så förväntade mig ändå någonstans att jag skulle gilla The politician och det gjorde jag, serien var betydligt bättre än vad jag hade förväntat mig av den. Under seriens gång kommer vi att få följa Payton under hans politiska karriär och varje säsong kommer att fokusera på en större kampanj som jag antar kommer att leda till hans presidentkampanj men det lär nog dröja några säsonger innan det händer skulle jag tro. Första säsongen utspela sig under hans sista år i high school när han kämpar hårt för att bli vald som skolpresident och har sedan i sikte att komma in på Harvard. På skärmen får vi bekanta oss med många välbekanta ansikten så som Jessica Lange, Gwyneth Paltrow och Ben Platt men också några nya skådespelare som bl.a. Julia Schlaepfer och Theo Germaine. Skådespelet var bra från samtliga.

Handlingen var bra och fängslade med sitt allvar samtidigt som humorn prickade väldigt rätt för mig då det är mörk humor och en del satir vilket kanske inte passar alla men jag respekterar dig lite mer om du föredrar det. Nej, men det är vad jag föredrar och det kommer därför alltid vara det jag kommer att rekommendera när det kommer till komedier. Karaktärerna var intressanta att följa och jag ser framemot att få fördjupa mig mig i samtliga. Hela första säsongen känns dock på många sätt bara som en ingång till andra säsongen. Sista avsnittet är i stort sätt uppbyggt som en pilot medans resten av säsong 1 mer eller mindre är som en backstory. Riktigt bra första säsong och jag är pepp på att få se mer nästa år.