The chilling adventures of sabrina: säsong 1

Handling: Sabrinas 16 års-dag närmar sig och hon måste nu göra ett val att välja mellan ett liv som häxa eller ett liv som människa.
Betyg: 3,5/5

Glad Halloween! Jag såg precis klart första säsongen av The chilling adventures of Sabrina vilket är den nya Sabrina serien. Serien är baserad på serietidningen med samma namn som släpptes 2016 och är skriven av  Roberto Aguirre-Sacasa som är serietidningsförfattare men också manusskribent. Han är skaparen bakom tv-serien och ligger också bakom bl.a. Riverdale. Till skillnad från Riverdale så har jag inte någon direkt relation till Sabrina. Har inte vad jag kan minnas läst Sabrina som serietidning och har bara sett några avsnitt av serien som gick på 90-talet. Har uppfattat att flera av er (mina läsare) sett Sabrina: tonårshäxan och gillat den dock så det är såklart kul. Jag hade ändå relativt höga förväntningar inför serien utan att jag egentligen vet varför jag hade det. Jag tror att det delvis beror på att serien befinner sig i samma universum som Riverdale (och är skapt av samma person) som gjorde att jag ändå hoppades att den skulle leverera. Nu är Rivderdale verkligen inte min favoritserie eller så (första säsongen är bra dock) men har ett speciellt band till den eftersom den nästintill är den enda serietidningen som jag har läst.

Som helhet tyckte jag om säsongen, den var bra men jag skulle behövt något mer för att verkligen fastna. Det finns potential till att jag kommer att fastna mer i framtiden då jag ändå gillade serien. Jag tror det mer bara handlar om lite smådetaljer som behöver justeras för att jag verkligen ska uppskatta serien i sin helhet men mycket var bra redan nu. Främst så tyckte jag om karaktärerna och det tog dessutom snabb tid att gilla dem. Främst så tyckte jag om Sabrina, Harvey och Ambrose (som tydligen tidigare ska ha gjort en audition för Jughead). Jag vill helst inte att det ska dras in speciellt mycket övernaturligt i Riverdale men hoppas ändå att det någon gång kan bli aktuellt för något crossover-avsnitt. En liten karaktär som är med i Riverdale var faktiskt med i ett avsnitt redan nu i första säsongen, la ni märke till vem? 😀 Så tror ändå att chansen finns att det skulle kunna inträffa i framtiden. Som helhet tyckte jag om första säsongen, främst för karaktärerna och ser framemot andra säsongen som förmodligen har premiär nästa höst.

Har ni sett första säsongen än?