Stranger things: säsong 2

Handling: När övernaturliga krafter återvänder till Hawkins ett år efter att Will återvänt så inser dem att hans försvinnande bara var början på något ännu större.
Betyg: 9/10

Första säsongen av Netflix 80-tals inspirerande skräckserie Stanger things som hade premiär förra året var nästintill ett mästerverk både när det kommer till kvalité men också på grund av de fantastiska skådespelarna. Det är något speciellt när så pass unga skådespelare lyckas imponerade samtidigt som även de äldre skådespelarna förstås också gör helt otroliga insatser. När en serie lyckas imponerade så bra från start så blir jag dock alltid lite orolig för de framtida säsongerna, kan de lyckas att imponera på mig lika mycket som den första gjorde och andra funderar snurrar runt i huvudet och gör mig osäker. Jag såg så mycket fram emot andra säsongen samtidigt som jag var orolig att magin skulle ha sänkts en aning men såklart behövde jag inte vara orolig för fallet är så att ibland händer det att det inte bara är en säsong som lyckas utan faktiskt en hel serie och än så länge är stranger things en av de där serierna som verkligen har lyckats så bra och visat sig enbart från sin bästa sida.

“How do I know he’s not a lizard? His face opened up and he ate my cat.”

Andra säsongen utspelar sig ungefär ett år efter händelserna av första säsongen och har stort fokus på Will och hela hans återhämtning samtidigt som de övernaturliga som vi fick ta del av i förra säsongen snabbt kopplas samman och drabbar Will, hans familj och hans vänner återigen. Jag gillade verkligen andra säsongen och det som är så fantastiskt med hela säsongen är att det verkligen bara känns som en fortsättning av första säsongen för känslan är lika underbar som tidigare, tonen är sig lik, karaktärerna är de samma men ett litet tidshopps har såklart skett sedan vi såg alla sist. Jag tycker därför att säsongerna verkligen är jämnbra, båda lika fantastiska. Det mest chockerande i hela säsongen var att jag totalt älskar Steve nu, vad händer? stod inte ut med människan förra säsongen för att han var så elak Jonathan men han visade sig ha mycket mer personlighet än vad jag kunnat ana. Älskade hans bromance med Dustin, hoppas den fortsätter lika starkt även i de kommande säsongerna men det borde den nog göra. Det jag hoppas inför nästa säsongen är att alla ska vara samlade på samma ställe. I förra säsongen var Will i upside down nästan hela säsongen och i den här säsongen var Eleven i stugan i skogen nästan hela säsongen så det är i stort sett det enda jag hoppas är skillnaden nästa år, annars är serien bra på att hitta sin grej utan mina råd 😉 Jag hade förväntat mig att säsong tre skulle fokusera på labbat lite mer men med tanke på slutet så fick alla fall jag känslan av att porten inte var helt stängd trotts allt så att det liksom mer kommer att fokusera på att de ska förstöra den på riktigt nu men vi får se. Är det förresten i Stranger things som Hopper’s dotter dött i någon sjukdom och att hans fru lämnat honom efter att hon dött? jag vet inte om jag blandar ihop det med någon film jag sett eller om det hänt just här (men i förra säsongen) då dem inte direkt återupprepar hans förflutna i den här säsongen. Vill också bara nämna skådespelaren som spelar Will’s skådespel i fjärde avsnittet var helt makalöst. Alltså hur är det ens möjligt att skådespela sådär bra när man bara är 13 år ung!?? Verkligen wow, vad imponerad jag blev över hela hans agerande, värd en Emmy-nominering minst sagt.

Vad tyckte ni om andra säsongen?