Störst av allt: säsong 1

Handling: Efter en tragedi i en gymnasieskola i landets rikaste kommun så blir Maja anklagad för mord.

Det kändes som att det var smart att ha läst boken innan jag satte mig ner för att se störst av allt eller ’quicksand’ som den internationella titeln är för även om serien överlag verkligen var bra så kände jag att det var skönt att ha ytterligare lite grund till storyn. Var däremot ungefär ett år sedan som jag läste boken så saker och ting var inte så klara, hade glömt mycket av själva handlingen (vilket nog var bra) men mycket satt ändå någonstans i bakhuvudet. Serien börjar starkt och håller sig spännande rakt igenom och innehåller inte en enda onödig scen. Att bara hålla sig på 6 avsnitt var bra, hade inte hållit lika bra om de lagt upp handlingen på exempelvis 10. Riktigt imponerad av Felix Sandman som gestaltar Sebastian långt över mina förväntningar. Han känns exakt som bokkaraktären, hade förträngt hur totalt vidrig Sebastian kunde vara och fick verkligen ont i magen i vissa scener men det tyder verkligen på både bra manus, regi och skådespel. Hanna Ardehn gör också ett otroligt jobb med att gestalta huvudrollen Maja, hon syns till i varenda scen och imponerar verkligen. David Dencik som gestaltar Majas advokat har jag gillat mycket som skådespelare senaste fem åren så blev glad när jag såg att han hade blivit satt i den rollen, vilket han också gjorde bra. Tyckte givetvis även mycket om Samir och det var karaktären jag minns att jag tyckte mest om från boken också.

Lite kul att det utspelar sig i Djursholm, bor relativt nära. Vet inte riktigt om folk utanför känner till hur pass överklass det är där men Djursholm är alltså det rikaste området i hela landet dvs bara jätterika bor där och det är inte en slump att allt utspelar sig just där, det är noga planerat. Dels då också för att visa upp skillnaden mellan dem alla och Samir som bor i en söder förort, det är meningen att det ska krocka. Allt som allt en otroligt bra serie som verkligen är bra rakt igenom, se den!

Serien finns att se på Netflix.