Special: säsong 1

Handling: följer livet på en man med cerebral pares och hur han försöker leva det liv som han verkligen vill leva.

I april släpptes serien Special på Netflix. Jag uppfattade då att de som hade sett serien verkligen gillade den men jag valde ändå att inte titta närmare på vad det var för slags serie. Den lilla uppfattningen jag hade fått var att huvudrollen hade någon form av cp-skada men visste egentligen inte så mycket mer än så. Special följer den 28-åriga karaktären Ryan som bestämmer sig för att han måste ta tag i sitt liv och börja skapa det liv som han verkligen vill leva. Resan börjar när han får en praktikplats på en stor blogg. Jim Parsons (som spelar Sheldon i TBBT) och hans man Todd Spiewak är producenter till serien tillsammans med Ryan O’Connells (som spelar huvudrollen). Det är även O’Connells själv som skrivit manuset då handlingen är inspirerad av hans egna liv.

Jag bestämde mig för att titta in Special efter att ha upptäckt att serien har väldigt korta avsnitt och tyckte det kändes perfekt för stunden. Varje avsnitt är bara en kvart vilket inte är ultimat för alla typer av serier men funkar bra här. De berättar det de vill berätta i varje avsnitt utan att klämma in någon onödig scen bara för att fylla ut tiden i avsnittet. Gillade verkligen special och det kändes helt klart som en serie i min smak.

Jag tyckte om att följa Ryan på hans resa och se hans relation med alla karaktärer men personen jag verkligen tyckte om mest var hans mamma. Hon är väldigt delaktig i hans liv men har också en helt egen storyline som jag verkligen tyckte var kul att få följa. Det gjorde såklart också henne till en helt egen karaktär och inte enbart en supportkaraktär till sin son. Gillar serier när men även får följa föräldrarna och att de har ett syfte som är så mycket mer än att bara vara en bra förälder, de har ju sina egna liv också. Om ni brukar gilla mina favoriter så rekommenderar jag er verkligen att titta in Special.

Serien finns att se på Netflix.