Skam: säsong 4

Jag tänkte först bara göra en vanlig sammanfattning om sista avsnittet och veckans POV-tema men texten hade blivit så lång redan i tisdags så jag gör en säsongs recension helt enkelt. Kommer dock ligga lite extra fokus på själva POV-veckan men börja med vad jag tyckte om säsongen överlag. Själva recensionen innehåller småspoilers. POV-delen bör ni inte läsa om ni inte sett sista avsnittet, går inte att hålla spoilerfri. så är en fördel om ni sett säsongens alla avsnitt innan ni läser.

Handling: fjärde säsongen följer Sana. Säsongen fördjupar sig i religion, utanförskap och nätintrång.

Sana är en karaktär som fungerat bra som bi-karaktär för de andra huvudrollerna men som jag helt ärligt aldrig varit speciellt intresserad av att fördjupa mig i. Säsongen visade sig som tur vara över mina förväntningar redan i inledningen och jag kunde därför ganska snabbt börja njuta av säsongen i sin vanliga ordning. Det underförstådda om Sanas säsong innan starten var att religionen skulle vara en viktig del. Jag förstår att det kan kännas viktigt för alla som är troende eftersom vi i Skandinavien överlag är så anti-religion och det blir därför ett så viktigt ämne att diskutera och fördjupa sig i. Jag tycker själv att religion är väldigt intressant men jag är också väldigt anti själva grejen och ser mest bara negativa aspekter med religion och har därför svårt att relatera till Sana eftersom det ändå är något som är så pass viktigt för henne. Jag var därför glad att de valde att berätta historien ur flera synvinklar – de här är bra med religion men det finns också det här som kanske inte är så bra ungefär. Förutom religionen så var det ett stort fokus på nätintrång/nätmobbning, vilket skam har fokuserat på lite smått i tidigare säsonger men här fördjupades det enormt och ledde till mycket drama.

Kärleksfokuset var enligt mig (går att argumentera) inte lika central den här säsongen. Det var såklart en kärlekshistoria även för sana men jag tyckte inte riktigt att det var den relationen som kändes viktigast under säsongen om man jämför med säsong 2 och 3 där kärleksintressena utger väldigt mycket för karaktärernas personutveckling. Att det då för både Noora och Isak egentligen var viktigt att de blev kära i just de personer de blev kära i för att sedan kunna växa och lära sig något ut av det. Jag kände aldrig att det var ett absolut måste för Sana även om relationen i sig var jättefin stundvis så var det inte riktigt den som kändes viktig för det som var viktigare var hennes relation till sin familj och tjejerna. Jag tyckte dock om Yousef väldigt mycket som karaktär, han kändes något mognare än alla andra karaktärer i serien och hade mycket vettiga åsikter. Eftersom Isaks säsong ÄR min favorit säsong så var jag även glad att lite av Evens backstory kom till ytan genom att han tidigare varit vän med hennes storebror (+ hans vänner). På tal om Sanas bror – deras youtube-kanal var kanske det bästa tillägget som skulle kunna göras och bra som en presentation av deras vänskap och personligheter. Tycker speciellt att Mikael är hysteriskt rolig vilket inte framkommer alls i själva avsnitten eftersom hans roll är så liten men han tar rätt stor plats i deras videos så tips om ni missat. Jag gillade den här säsongen även om det är den jag kan relatera minst till så fanns det mycket som var så himla bra med säsongen som helhet. Trotts att det var Sana’s säsong så fick många karaktärer bra med utrymme och sidohandlingar som var intressanta och sedan kopplades ihop med hennes huvudhandling. Fin kärlekshistoria men den kom kanske lite i skymundan då vänskapsrelationerna och familjen lyste lite mer vilket jag inte ser som något negativt.

Sista veckan hade skam som sagt POV-tema där olika karaktärer (som inte haft en egen säsong) fick sin egna dag med klipp samt chatter under en dag. Jag älskade den här veckan nästan mer än vad jag gillade Sanas säsong, man fick en bra inblick i karaktärerna även fast det såklart bara var lite ytskrapning, behövs mer än en dag för att fördjupa sig såklart.

Vilde: Alltså Vilde❤! Blev så berörd av hennes klipp, ingen i världen förtjänar en säsong mer (knappt ens de som haft). Jag hoppas verkligen att chansen till det kan finnas i framtiden, fina människa och så viktig historia! Hennes förändring från sitt tysta lite dystra i hemmet till att hon jämt ska skina upp och vara så glad, nästintill sprallig när hon är bland folk fast det antagligen nästan brister inne i henne. Det är en situation som såklart är svår att prata om men jag hoppas att hon har kunnat öppna upp sig för Mags om det. Tror han skulle förstå henne på ett sett som väldigt få människor skulle göra. Inte av huvudtaget av anleding för att det är hennes pojkvän utan mer för att han är så otroligt empatisk som person (mer om detta i ”Jonas”).

P-Chris: Visste inte att jag behövde mer P-chris i mitt liv men jodå, detta var behövligt. Han må vara en ganska liten roll i jämförelse med resten men hans repliker alltså, fantastiska!!! Tror det finns mycket under ytan där, märks ju att han verkligen gillar Eva (fortsättning följer i ”Jonas”). Or does he? förstördes ju lite i avslutsklippet.

Jonas: Jag hade hoppats lite mer av Jonas, gillar verkligen honom men tyckte inte att det riktigt framkom vad hans problem skulle vara om han fick en egen säsong. Den som däremot levererade i själva klippet var Magnus. Vilken empatisk och underbar människa han är. Förra säsongen skulle han väl först framställas som lite oseriös men där visade han också hur förstående och snäll han kunde vara när det verkligen gällde. Nu i Jonas klipp var det främst mot Vilde, lite småkommentarer som visar så tydligt att han bryr sig om henne, ååh. Skulle vara behövligt med en Magnus säsong faktiskt. Dog även när Mags skulle visa hur Williams hår såg ut, så himla kul. Förutom det så är det rätt gulligt att P-Chris frågade Jonas om råd med Eva, haha. och sedan att Jonas i stort sett dejtar Emma, WTF!? blev jätteförvånad.

Chris
: kul att få en liten djupare inblick i Chris då hon egentligen fallit mest i bakgrunden av sina vänner och vi vet egentligen inte så mycket om henne. Av klippet så verkade det väl mest som att hennes konflikt med sig själv skulle vara mycket det här med att hon är konflikträdd vilket det har hintats lite smått om alla fall i Sanas säsong. Hon har nog svårt att visa det men hon hyser mycket vänskaplig kärlek till Vilde. De ska ju ha känt varandra sedan innan gymnasiet och umgås fortfarande så det känns naturligt. Jag tror att hon skulle kunna bli en viktig del i Vildes historia och att Vilde skulle bli en viktig del i Chris.

Even: YYYYAS! Förutom Vilde är Even den karaktär jag verkligen behöver en egen säsong av. Hade nästan förträngt hur kär jag var i honom förra säsongen eftersom han ändå haft en ganska liten roll den här säsongen men här kom det tillbaka varför, så himla fin individ. Evens story har väl egentligen alltid varit att han inte vill bli lämnad vilket det också hintades om i klippet. Det skulle inte handla om hans sexualitet för den tror jag han egentligen alltid varit ganska säker på. Hans fall-out med sina vänner var ju ganska uppenbart för att han skämdes för saker han gjort vilket han också gjorde med Isak förra säsongen. Skillnaden var mer hur själva upplösningen blev och hur mycket meant-to-be han och Isak blev på grund av det. Det syns också så tydligt att de är bra för varandra. Jag älskar ju Isak men han kan ibland vara lite hetsig och sur, Even är betydligt lugnare vilket nog kan vara bra för att förhållandet verkligen ska hålla. Grät lite åt videon Even gjorde, vilket kärleksförklaring alltså💗.

William: Är inget jättefan av William, aldrig varit. Jag tycker dock att det märks att han börjat mogna endel och det är väldigt positivt att se. Hans pappa alltså OMG, vilket svin, skönt att W börjar kunna stå upp för sig själv för det verkade ju vara ett problem förut. Får lite ont i magen av Linn, hon verkar verkligen inte må bra.

Eskild & Linn: Jag tyckte att det passade bra att ge Eskild och Linn ett delat klipp. Jag skulle kunna se dem dela säsong, även fast deras handlingar skulle skilja sig så skulle det antagligen sluta upp med att de ändå gick in i varandra på något sett. De är ju väldigt olika som personer men jag verkligen älskar deras relation, den känns ganska syskonaktig. Scenen i sig tyckte jag var väldigt fin. Älskar Eskild när han visar sig från en lite allvarligare sida vilket han gjorde här, han var väldigt fin mot Linn och märks tydligt att de bryr sig mycket om varandra.

AVSLUTET… Jag var först och främst otroligt tacksam att Yousef inte dök upp. Jag gillar honom som sagt men det skulle kännas så orealistiskt så jag var glad att de skippade det men ändå fick det hela att kännas hoppfullt liksom. Jag blev nästan lycklig i kroppen när Vilde i stort sett bekräftade att Magnus vet om hennes situation hemma men hela den där grejen gör också att jag egentligen behöver en Vilde säsong ännu mer. Älskar ju i stort sett alla Evak moment i hela serien så inte så mycket att kommentera där, de var fina som vanligt helt enkelt. Gillade det faktumet att Isak erkännande att han inte kunde laga mat även fast man alltid anat, haha. Tyckte det var så kul när Eskild sa att Willam luktade gott och sedan började ha ett schampo-samtal, hahah. Skönt att Noora kommer att bo kvar i Kollektivet också, det mår nog alla bra av. Det kändes perfekt att Jonas var den som avslutade allt. Eftersom han öppnade själv serien med ett tal så är det smart att han får avsluta det så även om det menas uppehåll för serien eller slut för alltid – det vet vi väl inte riktigt säkert än så återstår att se 🙂