Skam Italia: säsong 2

Handling: I andra säsongen får vi följa Martino. Fokus på att ha en förälder som lider av psykisk ohälsa och att samtidigt vara osäker i sin sexualitet.

Jag tänkte egentligen skriva om andra säsongen av skam Italia direkt när sista avsnittet hade sänts i December. Min plan var alltså att se alla avsnitt då eftersom jag inte vet om jag kan ge en helt rättvis bedömning när jag sett en serie veckovis. Så lite senare än planerat kommer denna recension på ’skam Italia: säsong två’ men bättre sent än aldrig sägs det ju. Jag tyckte om andra säsongen väldigt mycket men för mig var det inte alls på grund av kärlekshistorian utan helt och håller på grund av Martionos andra relationer – relationen med hans kompisar och även sin mamma. Relationen (kärleken) mellan Martino och Nico är dock fin också självfallet. De har bra kemi och några scener som verkligen sticker ut men jag hade ibland svårt att förstå mig på Nico som karaktär vilket bara gjorde att jag inte blev övertygad om de verkligen var menat to be.

Martino var en perfekt huvudroll. Gillade främst att han var väldigt rak och alltid sa vad han tyckte när han kände att något var fel. Han var aldrig mesig och alltid väldigt oblyg och kändes säker i sig själv. Ofta i serier så står karaktärerna ofta och stampar för att de tar så lång tid för dem att vara ärliga och komma ut exakt med vad de känner och tycker vilket inte var fallet här och jag tyckte verkligen om det. Något som också gör att skam Italia sticker ut i mängden är hur otroligt snyggt filmad serien är, scenografin är magisk! Det syns att de lagt ner tid på hur scenerna ska se ut samtidigt som allt annat så som manuset, karaktärerna, osv. också känns väldigt välarbetade.

Det jag tyckte om allra mest i hela säsongen är utan tvekan relationen mellan Martiono och hans kompisar. Otroligt bra kompisar med Gio i framkanten som värdens bästa människa i stort sätt (kommer främst bli jobbigt att inte ha med honom i nästan varje scen i s3). Blev också nästan chockad över hur mycket jag tyckte om Elia, hade verkligen inte förväntat mig det och tyckte om att de tog en karaktär som redan var med i första säsongen och bara gav honom mer personlighet. Tyckte väldigt mycket om handlingen mellan Martino och hans mamma också, lite sorglig men fin. Fanns så mycket kärlek mellan dem även fast själva situationen ibland var jobbig såklart. Grät med dem i deras scen i näst sista avsnittet. Allt som allt så är andra säsongen av Skam Italia otroligt bra!