Skam Italia: säsong 1

Handling: Första säsongen av Skam Italia följer Eva och hennes kamp om att passa in och skaffa nya vänner.

Har varit väldigt tveksam till att följa någon av de andra skam variationerna eftersom Skam OG är en av mina favoritserier och har någonstans känts fel att göra det då de knappast skulle kunna leva upp till vad jag känner för OG serien. Bestämde mig dock för att se Skam Austin när serien hade premiär i våras och tyckte om den. Den andra så kallade remaken av skam som har fått ganska mycket uppmärksamhet och anses var den bästa är Skam Italia. Så efter långt övervägande bestämde jag mig för att titta. Jag ska vara ärlig och säga att jag inte tyckte om första avsnittet speciellt mycket. Avsnittet i sig var inte dåligt men jag tyckte att det kändes för för likt OG nästan som att avsnittet bara var översatt vilket var lite tråkigt. Jag vill ändå att serien ska innehålla twister så att det blir sin egna serie och att man då som tittare ska kunna tycka att det är spännande även om man sett OG serien.

Jag såg därför inte avsnitt två fören flera veckor senare och kände då direkt att det avsnittet var betydligt vassare än vad första avsnittet hade varit. Avsnittet kändes eget och de hade verkligen lagt sin egna ton och lagt till sina egna scener vilket jag uppskattade otroligt mycket. Kemin mellan Eva och Giovanni är otroligt bra, till och med bättre än i OG vilket förvånade mig. Både i OG och Skam Austin har jag tyckt om säsong ett’s main-par men jag har ändå inte riktigt brytt mig när de gjort slut. I OG shippar jag exempelvis Eva mer med P-Chris än Jonas men jag kände ingenting för Frederico här, han kändes som en minimal karaktär och det kändes nästan konstigt att Eva och Gio var tvungna att göra slut. Chansen att hon sulle börja dejta Fredrico istället för att hitta tillbaka till Gio känns väldigt liten men ja, vi får se hur de väljer att bygga upp det i framtiden. Blev också mycket mer övertygad angående vänskapsrelationen mellan Eva och Martino som kändes väldigt genuin. Tyckte om tjejgänget och de kändes som att de klickade bra, relationerna kändes äkta. Det enda negativa i hela säsongen var att jag inte riktigt kände feeling i första avsnittet men serien blir verkligen bra redan i andra avsnittet och fortsätter riktigt starkt säsongen ut. Känns nästan jobbigt att skriva detta men jag tror att jag gillade första säsongen av Skam Italia mer än första säsongen av OG. De har verkligen lyckas otroligt bra med att bygga upp serien, är otroligt imponerad.

Säsong två (som har släppt 4/10 avsnitt än så länge) kommer att fokusera på Martino och hans sexualitet, mm. Älskade OG’s säsong med Isak dels för att jag kunde relatera till väldigt mycket i säsongen och har så svårt att tro att det kan bli lika bra men vi får se. Går in med höga förväntningar ändå eftersom jag blev så pass positivt överraskad av seriens första säsong. Funderar ni på att följa någon av remaken så rekommenderar jag verkligen er att se Italienska.