Skam Austin: säsong 1

Handling: Första säsongen av Skam Austin följer Megan. En andra årselev i high school som försöker hitta sin plats här i livet. Hon joinar skolans nya dansteam samtidigt som hennes relation med sin pojkvän blir allt mer skakig.
Betyg: ★★½ / 5

Skam har ju blivit väldigt hyllat den senaste tiden, det lär få ha missat. Många av er har nog koll på att jag älskade Norska skam också. I år har Skam även blivit lite av ett universum med flesta ramakes men jag har aldrig känt något sug på att dem alls. Däremot när det bekräftades förra året att det skulle bli en Amerikans variation där dessutom skaparen av OG Skam skulle vara med och skriva manus och regissera (samt svenska Per Blankens, Sarah Heyward, mf.) så blev jag såklart nyfiken. I April när det var dags för premiär så valde jag förstås att titta och blev positivt överraskad. Jag älskar överlag ungdomsserier men har ibland lite problem över hur amerikanska serier lägger upp hela sin ton. Allt känns ofta så överdramatiskt och i mina ögon inte speciellt realistiskt.

Redan i första klippet av Skam Austin så kände jag att serien hade potential. Första säsongen har samma grundhandling som OG skam hade men lägger in endel twister så att det sedan verkligen har utvecklats till sin helt egna serie vilket jag har gillat. Karaktärsmässigt så gillade jag främst Marlon väldigt mycket (osäker dock om jag ibland blir manipulerad för att han är så jäkla söt!?), Kelsey och Grace. Antar att det är Grace vi kommer att få följa nästa säsong så det kommer förstås att bli spännande hur de väljer att lägga upp det.

Det som karaktärsmässigt skiljer sig mest från OG är kanske att Marlon har två bästa vänner där en av dem är en tjej. Vilket gör att upplägget blir lite annorlunda automatiskt. Absolut att Jonas var kompis med fler än en person i Skam också men i första säsongen (och egentligen senare också) var det ändå mycket mer centrerat kring att Isak var hans bääästa vän medans här umgås Marlon alltid med både Shay och Tyler. Jag tycker om att de är upplagt så. Det jag gillade mest med säsongen var det som faktiskt skilde sig och det som gjorde serien till sin egna. Där har vi Shay och Tyler att tacka.

Ni kan se samtliga åtta avsnitt här facebook.com/SKAMaustin

SLUTET (INNEHÅLLER SPOILERS. LÄS OM NI SETT SLUTET ELLER OM NI VILL BLI SPOILADE)

Inte riktigt slutet men vill först bara näämna – det här med Marlons add-medicin. Såklart att han sålde. Jag förstod det direkt när hans diagnos nämndes att det skulle leda till det. Grace och Daniel – riktigt bra kemi där. OKEJ NU SÅ, slutet.

I slutet av Skam OG så får man ju det i stort sett bekräftat att Isak attraheras av killar. Här i Skam Austin har jag varit lite osäker hur de skulle välja att gå när de har två karaktärer att köra med i stort sett. Det som bekräftades var att Shay nu tydligen gillar Megan. De har byggt upp det ganska starkt innan så det kändes inte speciellt konstigt. Dock att Tyler är den hon anförtror sig till plus att han säger till Megan “it not all about you” när hon frågar om han ogillar henne gör att jag får någon känsla att han kanske också befinner sig i garderoben. Jag kan ha fel men får den känslan. Och ja, hela grejen att han jämt är så bitter mot Meg. Tror alla fall att båda kommer att komma ut när det blir lite mer centrerat kring dem men först ska vi få veta lite mer om Grace (antar jag?) och det ser jag framemot.

– – –

Jag måste säga att jag är positivt överraskad över skam Austin. Har tyckt om säsongen mycket och det har varit intressant att få följa Meg. Jag tror dock verkligen att de blir bättre från här. Både Grace och Shay kommer att bli mer intressant att få följa helt klart.  Nu är det bara att vänta till hösten då antar jag. Har ni sett Skam Austin? vad tyckte ni?