Six feet under: säsong 4

Handling: Vi får följa en familj – 3 syskon och en mamma efter att deras pappa dött. Deras arbete på familjens begravningsbyrå samt deras privatliv.
Betyg: 3,5/5

Jag vet inte om det är varannan säsong för mig gällande six feet under för den här säsongen kändes igen ganska svag. Nivån på hela serien är egentligen väldigt hög hela tiden och det är kanske därför lätt att bli besviken när tempot känns lite svagare än tidigare. Säsongen är överlag bra och har några otroligt bra avsnitt men blir inte tagen på samma sätt som jag blev i säsong ett och tre vilket gör att jag känner mig besviken, jag vill ha mer.

Tyckte  Claire var stört jobbig hela säsongen och fokuset låg så mycket på hennes konst och att hon bara kunde åtkomma bra konst när hon var hög vilket jag inte tyckte om. Det innebär väl mer att hon kanske måste producera sin konst på ett annat sätt, tänka på ett annat sätt. Det är inte hållbart annars. Hennes bästa scener var tillsammans med Billy och med tanke på slutet där så har jag hopp om att sista säsongen ska leverera även för henne. Finns det någon så osympatisk karaktär som Nath? undrar till 90 % vad han ens håller på med men blir samtidigt så imponerad av Peter Kraus för han gör karaktären så otroligt bra. Tycker om Ruth men var ibland nästan olidligt att se henne och alla hennes känslor kring relation med George. Förstår samtidigt henne, skulle inte vara kul att vara gift med en George.

‘People are stupid. What a shock’

Den jag tyckt om mest sedan starten är David och det kommer nog fortsätta så ända tills serien är slut. Tyckte om att han visade sig mycket sårbarare den här säsongen av rimliga orsaker såklart. Gillade också Keith bättre, kändes som han ansträngde sig för att vara en bättre pojkvän vilket inte direkt alltid varit fallet genom serien. Har i grunden alltid tyckt om Keith men gillar inte hans sida när han nästan är lite manipulativ och uppenbarligen har problem med sin ilska men han var betydligt lugnare här och lyssnade bättre än vad han gjort förut så de tyckte jag om.

Säsongen som helhet är bra men känner mig samtidigt något besviken dels då för att vissa av karaktärerna uppenbarligen inte kan beter sig som de borde. Har hopp om sista säsongen, tror den kan bli bra. Ser framemot Billy i nästan varje avsnitt, tror det kan bli bra. Förväntar mig att vi kommer få se någon av huvudrollerna dö i sista säsongen. Det behöver inte handla om nutid utan det kan vara att vi får se dem dö i framtiden. Det ska bli spännande att se hur allt avslutas!