Six feet under: säsong 1

: Vi får följa en familj som driver en begravningsbyrå. Serien tar fart efter att pappan i familjen dött
Betyg: ★★★★ / 5

Wow! Jag är så enormt seriekräsen nu mera. Det ska vara bra direkt annars så ger jag gärna upp istället för att ge några avsnitt som man egentlige bör göra (missar mycket bra annars). Den bästa känsla seriemässigt är dock när det verkligen klickar direkt och det gjorde jag och six feet under. Det här är en serie precis i min stil och jag tror att det kan bli en ny favorit om serien fortsätter lika starkt. Min sommar-serie är hittad med andra ord. Inte känt mig såhär starkt kopplad till en serie sedan jag såg queer as folk förra året så det känns mycket lovande. Det bästa jag vet är att följa serier med fokus på familjer – i synnerhet syskonrelationer och lyckas man göra det med en bra handling, intressanta karaktärer samtidigt som serien också är snygg så blir det en fullputt för mig. Det enda som det går att klaga på är nästan att allt kanske gick lite snabbt i mitt tittande, jag kommer antagligen råka se klart serien otroligt snabbt men det är också något fint över sådana serier.

Första säsongen fokuserar mycket på hur  alla i familjen påverkas väldigt olika av pappans bortgång. Blandar en allvarlig drama handling med väldigt roliga inslag vilket gör att serien blir så pass bra som den är. Gillar främst syskonrelationen mellan Peter Krause och Michael C. Hall‘s karaktärer. Ibland lite stel på ett sätt som känns så äkta om man har en relation där man kanske inte pratar om allt men de har också flera scener där man fattar att de i grunden nog skulle kunna ha en mycket närmare relation. Att de kommer få en närmare och djupare relation ju längre in i serien som går känns givet och ska bli spännande att se. Claire och Ruth växte mycket som karaktärer för varje avsnitt. Trodde till en början att jag inte skulle gilla Ruth (mamman) speciellt mycket men hon visade sig ju vara helt underbar – obekvämt rolig för de mesta. Kommer bli underbart att få fortsätta följa Six feet under!