Serierecensioner jag velat skriva men inte skrivit: del 5

Läs gärna även mina tidigare inlägg: Del 1del 2, del 3 & del 4

🎶Zoeys extraordinary playlist, säsong 1 (2020) Jag har gått från att inte gilla musikaler till att under de senaste åren tycka att det är det bästa som finns för vad finns det egentligen inte att älska? Det finns väldigt få renodlade musikalserier där ute men Crazy ex-girlfriend som sände sitt sista avsnitt förra våren är en av mina favoritserier så det går att påstå att Zoey’s playlist kom in lägligt i mitt (våra) liv, ganska exakt ett år efter. Serien följer Zoey som jobbar som kodare på ett It-företag vars pappa nyligen blivit diagnostiserad med en obotlig neurologisk sjukdom och troligen kommer dö inom ett år. På grund att sjukdomen kan vara ärftlig så bestämmer hon sig för att göra en mrt-scanning. Efter scanningen så börjar hon höra folks innersta tankar genom att de bryter ut i sång. Jag har svårt att sätta ord på varför Zoey’s playlist är så bra men det är som att den bara lyckas göra allt rätt. De lyckas blanda humorn med det allvarliga på ett riktigt bra sätt vilket är det bästa jag vet när det kommer till bra serier. Betyg: 5/5

💵Animal kingdom, säsong 4 (2019) Den här säsongen var jobbigare att ta sig igenom än vad de tidigare säsongerna har varit. Mest eftersom 50% av handlingen bestått av flashbacks till när Smuf var ung vilket jag kände mig väldigt ointresserad av att titta på. En flashback jag skulle vara lite mer intresserad av att se är Jay innan the Cody’s eller alternativt att följa Julia. Nutids handlingen var däremot lika bra som tidigare och innehöll många spännande moment. Nästa säsong ska bli intressant att se med tanke på hur denna slutade. Den stora konflikten lär vara mellan Jay och Pope. Betyg: 3/5

🇨🇺One day at a time, säsong 1-3 (2017 – 2019) Det har pratat och skrivits mycket gott om One day at a time sedan serien hade premiär 2017. På papper är det den ultimata serien för mig främst för det stora fokuset på en familj eftersom många av mina favorit serier har lite samma ingång (Gilmore Girls, Shameless, The Fosters, parenthood, mf.). Trotts detta har jag alltså inte tagit tag i serien fören nu så varför det? Jag har av någon anledning ändå trott att det inte ska vara en serie för mig men såklart hade jag fel. Ibland kan den där serien som ser perfekt ut på papper visa sig vara perfekt även i verklighet. Det som gjorde att jag verkligen kickade med serien var att trotts att det är en komedi så lyckas den ta upp många viktiga ämnen. Överlag har det varit stort fokus på feminism, hbtq, psykisk ohälsa & droger. Alla säsonger har varit bra med tredje säsongen stack ändå ut lite extra. Alla karaktärer har varit intressanta att följa vilket har varit fantastisk! Ser framemot att se nästa säsong snart. Betyg: 4/5

🚒9-1-1, säsong 1 (2018) Jag skulle aldrig ha börjat titta på 9-1-1 om det inte vore en Ryan Murphy-serie. Fanns egentligen ingenting som lockade men jag ville titta på något lättsamt en stund och 9-1-1 funkade. Serien följer några brandmän i LA och huvudrollen spelas av Peter Krause. Jag har gillat Krause sen tidigare då jag både tyckt mycket om six feet under och Parenthood. Tyvärr så känns 9-1-1 inte som en Murphy serie, hade den gjort det hade jag nog gillat den mer men det känns snarare bara som en vanlig polisserie som råkar vara relativt välgjord. Bra men heller inget speciellt. Betyg: 3/5

🔥9-1-1: lone star, säsong 1 (2020) Trotts att jag inte var så förtjust i 9-1-1 så valde jag ändå att ge spin-offen en chans och chockerande nog så gillade jag den mer. Lone star följer en far (Rob Lowe) och en son (Ronen Rubinstein) som båda jobbar som brandmän/EMT i New york. Efter en händelse så bestämmer de sig för att flytta till Austin för att kunna börja om. Det som enligt mig gör lone star bättre är främst karaktärerna som var fantastiska! Betyg: 3,5/5