Serierecensioner jag velat skriva men inte skrivit: del 4

Läs gärna även mina tidigare inlägg: Del 1, del 2 & del 3

👪This is us, säsong 4 (2020) Vilken fantastisk säsong! Jag har aldrig riktigt fattat hypen över This is us fören säsong 3 eftersom det var då allt utvecklades lite mer till vad jag ville ha ut av serien. Tidigare har flashback handlingen fokuserat mycket på Jack men fjärde säsongen är verkligen Rebeccas vilket jag tyckte om och det ska bli både intressant och sorgligt att få fortsätta följa henne. Det jag tyckte om mest under säsongen var utan tvekan Kevin och Nicky’s relation. Att lägga till Nicky som en återkommande karaktär är det bästa This is us har gjort. Randall var en total plåga under säsongen (alltid intressant att följa dock) och Kate’s handling kretsade mest kring hennes och Tobys nyfödda. Känns som Kate är död i ’framtiden’ men vi får se. Betyg: 4/5

🦋Eveything’s gonna be okay, säsong 1 (2020) En ny favorit vilket kanske inte är så konstigt eftersom det är en Josh Thomas-serie. Huvudtemana i please like me var hbtq och psykisk ohälsa. Hbtq temat finns kvar även här men istället för psykisk ohälsa så djupdyker serien i autism. Serien följer tre syskon (där Josh är den äldsta; typ vilsen 25-ish-åring) efter att deras pappa dött i cancer. En bra mix mellan humor och drama på bästa möjliga sätt. Betyg: 4/5

☎️The babysitters club, säsong 1 (2020) När ens favorit bokserie från mellanstadiet blir serie då säger lagen att man måste titta. Jag var väldigt pepp på the baby-sitters club. Det är inte första gången böckerna har filmatiserats utan det kom både en mini-serie och en film på 90-talet men jag tyckte aldrig att de var speciellt bra så jag önskade verkligen att Netflix variation av det hela skulle vara bättre och så blev det också. Serien bjuder på viktiga ämnen som samhällsklasser, rasism, feminism, hbtq och diabetes. Minns att Dawn var min favorit från böckerna när jag läste dem så var spännande att se vem jag skulle gilla mest nu, flera år senare men Dawn vann den platsen även i serien. Om ni inte är bekanta med böckerna så följer serien fem tjejer i junior high som bestämmer sig för att starta en barnvakts klubb. Betyg: 4/5

💊Skam france, säsong 6 (2020) Aldrig varit något vidare fan av skam france men den här säsongen är okej. Inte direkt bra men det fanns ändå något där och vissa scener var ganska fina. Mitt stora problem med serien är att den är så överdramatisk vilket sällan känns realistiskt men vad vet jag, det kanske är så de beter sig i Frankrike. Jag gillade att huvudparet var två tjejer, vilket det tyvärr fortfarande finns ganska lite av i serier (även i film & böcker). Jag tyckte också om att de la stort fokus på Lola’s och Daphnes syskonrelation och att vi fick lära känna några nya karaktärer. Blev tyvärr aldrig speciellt förtjust i Lola och hela handlingen krig hennes missbruk kändes bara drama drama drama för dramats skull. Ugh! Betyg: 2/5

📼13 reasons why, säsong 4 (2020) Överlag har jag tyckt att 13rw varit en ganska bra ungdomsserie men de två första säsongerna har ändå varit helt överlägsna mot vad de de två senare har varit. Fjärde säsongen är helt klart den svagaste i hela serien vilket inte betyder att hela säsongen är dålig för den hade absolut bra delar. Den som var bra var Alex del samt även Tylers del. Det jag inte gillade var först och främst att jag inte stod ut med Clay (så jobbig karaktär) men sen kändes det också som att de försökte trycka in så mycket som möjligt under säsongen vilket tyvärr bara gjorde att det mesta kändes rörigt. Fyra säsonger känns lagom för serien även om jag egentligen tror att det de ville ha sagt nog var sagt redan efter förra säsongen. Förstår innebörden av förra säsongen medans vi inte riktigt har en lika röd tråd här. Betyg: 3/5