Serierecensioner jag velat skriva men inte skrivit: del 3

Läs gärna även mina tidigare inlägg: Del 1 och del 2.

🎥Hollywood, säsong 1 (2020) En serie precis i min smak vilket var en stor lättnad för det var precis vad som behövdes i stunden. Ryan Murphy’s serier har imponerat på mig mycket den senaste tiden så som pose och the politican så mina förväntningar inför Hollywood var såklart höga. Trotts detta blev jag alltså verkligen positivt överraskad av vad serien faktiskt lyckades bjuda på. Hollywood utspelar sig strax efter andra världskriget och följer några skådespelare och filmskapare när de försöker förändra filmvärlden med mycket fokus på rasism, feminism och hbtq. Serien är inspirerad av sanna berättelser och vissa av karaktärerna är baserade på verkliga personer (bl.a. Rock Hudson & Henry Wilson). Historian vi får se är dock inte helt sann utan snarare en alternativ historia om hur saker skulle ha kunnat se ut om om vissa saker hade gjorts lite annorlunda under denna tid. Betyg: 5/5

🍼Servant, säsong 1 (2019) En minst sagt intressant serie som följer ett par som några veckor tidigare förlorat sitt barn. För att på något sätt ändå bearbeta sorgen så har de tillfälligt ersatt sitt barn med en docka. Problemet är bara att nu har frun börjat tro att dockan faktisk är verklig och anställt en barnflicka som ska kunna ta hand om dockan så att de båda ska kunna jobba igen. Ännu märkligare blir det när barnflickan anländer. En psykologiskt skräckserie som känns väldigt unik i sin stil. Betyg: 4/5

🧢The stranger, säsong 1 (2019) Adam liv vänds upp och ner efter att en främling kommer fram till honom och berättar att hans fru har fejkat en graviditet. När han sedan konfronterar sin fru om detta blir hennes svar inte riktigt som han hade hoppats. Dagen efter är hon spårlöst borta så Adam bestämmer sig för att kontakta polisen för att ta reda på vart hon är. En riktigt spännande serie som lyckades hålla mig underhållen genom nästan alla scener. Är det den bästa crime-serien som gjorts? Absolut inte. Är den ändå helt klart värd att se? ja, verkligen. Betyg: 3/5

🧕Skam Italia, säsong 4 (2020) Jag gick in med inställningen att jag nog behövde förvänta mig att jag skulle bli besviken av den här säsongen men så blev det inte riktigt. Säsongen visade sig istället vara väldigt fin. Fjärde säsongen följer karaktären Sana och fokuserar på hennes liv hemma där religionen spelar en stor betydelse vs livet hon lever tillsammans med sina italienska vänner. Det som var bra med säsongen för mig var dock inte riktigt huvudpersonens handling utan mer allt runt om kring. Jag gillade hur alla karaktärer umgicks så mycket med varandra, att Filo fick vara med så pass mycket och sedan såklart scenografin. Slutet var fint och kommer att funka som ett avslut för hela serien men även som en öppning för en lite mer vuxnare serie där karaktärerna går på uni istället. Betyg: 4/5