serierecensioner jag velat skriva men inte skrivit: del 2

👩‍❤️‍👩 Feel good, säsong 1 (2020) Netflix nya brittiska serie feel good är inte direkt en feel good-serie utan snarare en mörk komedi och jag är osäker på om det är positivt eller negativt. Vi får följa den kanadensiska komikern Mae som tidigare har missbrukat droger men som nu tycker sig ha någorlunda koll på livet. Hon har dessutom flyttat från Kanada och bor nu mera i England. Efter ett av hennes gig så träffar hon George, en engelskalärare som aldrig har dejtat en tjej tidigaste. Sakta men säkert börjar de dejta men det ska inte dröja länge fören problem uppsår. Jag tyckte att Feel good överlag var bra men avsnitten är korta och dessutom bara 6 stycken vilket gör att det känns som vi bara får ta på ytan och inte gå så djupt in i serien som jag skulle ha behövt. Det finns mycket potential och det känns som en serie som med stor sannolikhet skulle bli bättre för varje säsong. Betyg: 3/5

⚡️Ragnarök, Säsong 1 (2020) Den nya norska serie Ragnarok är en serie som jag sett väldigt mycket framemot att se enda sedan det blev aktuellt att David Stakston (Magnus från skam) skulle spela huvudrollen. Allt utspelar sig i en liten stad i Norge där klimatförändringen har börjat bli mer och mer tydlig under den senaste tiden vilket kommer leda till ett nytt Ragnarök om ingen är beredd att göra något åt saken. Det bjuds på en modern tolkning av nordisk mytologi blandat med en hel del klimatångest. Säsongen är överlag bra men har också vissa brister. Betyg: 3/5

🦹🏼‍♀️ I am not okay with this, säsong 1 (2020) Jonathan Entwistle som tidigare ligger bakom bland annat ’the end of the f***in World’ har kommit med en ny mörk komedi för YA-publiken. Serien följer karaktären Syd som måste handskas med hennes nya superkrafter (som hon än inte riktigt kan hantera) samtidigt som hon börjat inse att hon har känslor för sin bästa vän. Jag gillade tonen och karaktärerna är helt okej men jag kände mig tyvärr aldrig speciellt indragen i handlingen vilket bara gjorde att serien för mig inte blev mer än okej. Skönt med korta avsnitt och dessutom bara 7 avsnitt = går att ta sig igenom snabbt. Betyg: 3/5

🦠De utvalda, säsong 1 (2020) I mitten av Januari hade SVT’s nya serien ’de utvalda’ premiär och kunde där med ses via svtplay. Serien följer 12 tjejer som plötsligt vaknar upp på en herrgård utan att ha något minne av hur de egentligen hamnade där. I huvudrollerna kan vi bland annat se Felice Jankell, Frida Gustavsson och Amy Deasimont. Serien överlag är helt okej och funkar perfekt att se en söndag när man bara vill se något lättsamt då det i stort sett är en liten mysig thriller-serie. Serien består endast av 6 avsnitt och är runt 15-20 min långa vilket också gör det enkelt att faktiskt se alla avsnitten under en kväll om man vill det. Jag tyckte slutet var lite oklart men annars en helt okej liten serie, fick ungefär vad jag förväntade mig. Betyg: 3/5

🦻🏻Skam France, säsong 5 (2020) Det här är första säsongen av alla skam remaker som helt och hållet är en original säsong än så länge. Säsongen följer Arthur vilket för mig var en väldigt otippad karaktär att sätta som huvudroll då han inte är med i serien fören tredje säsongen och man hade ingen aning om vad hans säsong skulle handla om. Huvudfokuset med Arthur sägs vara hans hörselskada men blir under seriens gång tyvärr snarare otrohet. Jag tyckte början var bra och man känner verkligen att det finns mycket potential där men allt som var bra faller ganska så rejält efter några avsnitt. Nästa säsong kommer att följa Daphne’s lillasyster Lola men det är bekräftat att både Daphne och Eliott kommer ha stora och betydelsefulla roller för säsongen. Betyg: 2/5

👄SKAM españa, säsong 3 (2020) Jag såg verkligen framemot den här säsongen men just nu vet jag inte riktigt varför, inte som att jag någonsin har tyckt väldigt mycket om serien någonsin. Jag ska inte ljuga Viris del var bra (3/5) men den tog över en så liten del av säsongen så kommer fokusera på Nora nu. Säsongen följer Nora och hur hon hamnar i ett förhållande som med tiden blir allt mer destruktivt. Tanken är god, det är ett viktigt ämne att diskutera då de flesta nog någon gång på ett eller annat sätt har befunnit sig ett i destruktivt förhållanden. För att fånga tittarna så krävs det dock mer än en god idé så som en någorlunda intressant handling och det fick vi inte. Tempot är så olidligt långsamt och jag ville mest bara att säsongen skulle vara över. Betyg: 1/5