serierecensioner jag velat skriva men inte skrivit: del 1

Men hej! Visst känns det lite som en dagbok att skriva hej? Eller är det bara jag? Inte alls vad jag ville skriva om men nu vet ni. Jag vill egentligen få ut alla serierecensioner här på bloggen men det går sådär just nu. Så här kommer ett helt inlägg med några korta recensioner på  de serier jag sett sedan Januari. Förutom s3 av Wtfock och s3 av Mrs Maisel. Följ mig gärna på Instagram (frokentv) för där lägger jag ut korta recensioner på allt jag tittar på direkt.

🐴Bojack horseman, säsong 6B (2020) De sista åtta avsnitten av serien som började som en komedi men utvecklades till en serie om ångest följer Bojack när han tar tjänsten som dramalärare på samma college som Hollyhock precis börjar på. Det börjar bra men snart kommer hans förflutna att komma ikapp honom. Bojack utvecklades snabbt till en av mina absoluta favoritserier och jag har därför försökt ta mig igenom de sista avsnitten så långsamt som det bara går men nu är alla avsnitt sedda och det svider lite bara jag tänker på att serien är över nu även fast det såklart är smart att avsluta allt på topp. De sista avsnitten är riktigt bra rakt igenom och hela serien får där med ett värdigt slut. Betyg: 5/5

👒Anne with an E, Säsong 3 (2019) Efter en andra säsong som var ett mästerverk i mina ögon så hade jag förstås väldigt höga förväntningar inför tredje säsongen av Anne with an E. Tredje säsongen som just nu ser ut att vara den sista är riktigt bra men lyckas inte få tag i mitt hjärta riktigt på samma sätt som säsongen innan men jag känner mig ändå inte besviken över säsongen som helhet då seriens lägsta nivå fortfarande är riktigt hög. Med stort fokus på bland annat feminism och rättvisa i samhället så njöt jag ändå av varje avsnitt och tycker att det är synd att vi troligtvis inte kommer att få mer än det här. Anne with an E är en otroligt viktigt serie och helt ärligt kryllar de inte av sådana serier så jag kommer verkligen sakna serien och dess karaktärer. Har ni inte sett Anne with an E än borde ni verkligen göra det. Serien följer en föräldralös tonåring med ett mörkt förflutet i slutet av 1800-talet som blir placerad hos ett syskonpar. De ville förstås egentligen ha en pojke som kunde hjälpa till på deras gård men bestämmer sig ändå för att Anne ska få bli en del av deras familj. Betyg: 4/5

💵Exit, säsong 1 (2019) Den norska serien Exit som följer 4 män som jobbar inom finansvärlden har varit en snackis ett tag då det är NRK’s mest streamade serie någonsin. Jag ville förstås ta reda på varför serien blivit så pass populär så det kändes ganska självklart för mig att ta mig till svtplay för att få reda på svaret. Min  stora dragning till serien var dock aldrig direkt handlingen utan att vår svenska Simon J Berger spelar en av huvudrollerna. Exit är en väldigt välgjord serie som bjuder på ett otroligt manus och  dessutom riktigt bra skådespel. Jag är riktigt imponerad efter första säsongen och ser verkligen framemot andra säsongen! Betyg: 4/5

🥰Lovesick, säsong 1-3 (2014-2018) Letar ni efter en lättsam men riktigt bra brittiskserie så borde ni verkligen ta å titta in lovesick. Serien följer Dylan efter han fått bekräftat att han har klamydia och nu måste kontakta alla sina ex. Serien utspelar sig i nutid men även i dåtid och följer främst Dylan och hans två bästa kompisar, Luke och Evie. Fick jättemycket you’re the wors-vibbar av lovesick vilket är lite kul med tanke på att serierna hade premiär nästan exakt samtidigt (samma år & månad).  Betyg: 4/5

👬Eastsiders, Säsong 1-4 (2012-2019) Eastsiders är en liten indie serie som från början sändes på youtube där skaparen av serien (som också spelar huvudrollen ’Cal’) fick sin finansiering genom en Kickstarter kampanj, där av är serien också väldigt låg budget. Serien blev med tiden så pass populär så att Netflix köpte upp rättigheterna och producerade sedan tredje & fjärde säsongen. Eastsiders följer paret Cal och Thom efter en händelse som gör att de måste bestämma sig hur mycket deras förhållande faktiskt är värt. Tredje säsongen som handlar om att de bilar från New york till LA är helt överläget den bästa. Betyg: 4/5

🍆Sex education, säsong 2 (2020) Jag såg otroligt mycket framemot andra säsongen av sex education då första säsongen helt klart var en av mina stora favoriter bland de nya serierna förra året men jag märkte snabbt att andra säsongen inte riktigt skulle leva upp till mina höga förväntningar. Säsongen är överlag okej, det är kul att återse karaktärerna igen men jag känner mig aldrig speciellt indragen i handlingen och allt känns allmänt lite sämre än vad det gjorde i första säsongen. De två sista avsnitten är dock bra men ska det verkligen ta så lång tid? Nja. Sedan förstår jag inte alls fascinationen över att shippa Adam och Eric tillsammans, väldigt osund relation. Fattar att de försöker göra någon redemption på Adam likt Mickey i Shameless nästan men det funkar inte utan känns bara platt. Betyg: 3/5