Orange is the new black: säsong 7

Handling: I sista säsongen får vi följa Piper efter att hon blivit frigiven och hur hon anpassar sig till livet utanför fängelset. Samtidigt så fortsätter många andras liv inne i fängelset och allt vad det innebär.

Det tog längre tid än vad jag hade förväntat mig att ta mig igenom sjunde och sista säsongen av OITNB men nu har jag slutligen sett hela serien och tycker helt ärligt att det är skönt att allt är över nu. Älskade verkligen de fyra första säsongerna men har tyckt att nivån verkligen fallit sedan dess vilket såklart är lite tråkigt men få serier håller hela vägen upp i så pass många säsonger så man får väl fokusera på vad som fortfarande är bra istället för att bara se vad som inte är bra. Jag har trott att vi ska få följa Piper som fri under sista säsongen ett ganska bra tag, då pratar vi om flera år så jag gillade verkligen att de la upp sista säsongen så (för hennes del). Tidigare har vi ju fått följa Aleida ute men hon är mycket mer av en lagbrytare som person än vad Piper är så det har varit intressant att se skillnaden. Piper är en av de man kan relatera till mer just på grund av det. Cindy blev också fri tidigt under säsonger och vi fick därför även följa henne vilket jag tyckte var intressant. Cindy har tidigare aldrig varit en karaktär som jag varit så väldigt intresserad av mycket för att det känts som att hon hela tiden varit en support karaktär till Taystee. Dock har jag alltid gillat henne när hon fått ta lite mer plats och avsnitten som är lite mer fokuserade på henne har alltid varit bra.

Inne i fängelset får vi bland annat följa Pen som med Taystee’s hjälp försöker ta sig igenom sin GED samtidigt som det även är stort fokus på de som sitter inne och är på väg att bli utvisade från landet. Som helhet tycker jag att säsongen är okej. Mitt problem är mest att det känns som det inte händer speciellt mycket och för att skapa lite drama så har de lagt till Dayas gäng-storyline som verkligen inte är intressant att följa. Snacka om att ha förstört en karaktär, ifrågasätter allt Daya gör. Jag har verkligen föredragit handlingen utanför fängelset den här säsongen och inte tyckt att resten gett mig speciellt mycket. Gillade att man fick en liten titt på hur många av karaktärerna som blev förflyttade efter säsong 5 hade det där.

Som helhet har jag verkligen gillat Orange is the new black då jag verkligen älskade de fyra första säsongerna. De tre första säsongerna var en fin blandning mellan drama och komedi medans s4-7 verkligen varit en dramaserie. Tyckte om fjärde säsongen mycket även fast den av uppenbara anledningar var riktigt jobbig att titta på. Femte och sjätte säsongen har inte varit bra men av väldigt olika anledningar, sjunde och sista säsongen var okej.

Har haft ett problem med att jag tyckt att många av karaktärerna bara blivit värre för varje säsong som gått. Många av de jag gillade från början kan jag ärligt säga att jag inte tycker om speciellt mycket längre. Min absoluta favoritkaraktär genom hela serien har varit Poussey, mycket för att hon alltid hållit sig stabil och är världens underbaraste person. Annars har jag verkligen gillat Pen som har haft den starkaste karaktärsutvecklingen genom serien. Visste ni förresten att ’The Poussey Washington Fund’ som är en viktig del av sjunde säsongen finns på riktigt? skaparna till serien bestämde sig för att starta fonden för att kunna bidra med förändring i det amerikanska rättssystemet. Detta innebär alltså att serien på sätt och vis kan leva vidare trotts att serien är avslutad.