Orange is the New Black: säsong 6

Handling: säsongen följer karaktärernas förflyttning till max – litchfield’s högsäkerhetsfängelse.

Har fram till förra säsongen älskat OITNB men när förra säsongen inte höll måttet så var jag inte alls peppad för att se vidare. Det krävs dock väldigt mycket för att jag inte ska titta klart en serie när jag sett så pass långt som fem säsonger så här är jag och har nu såklart sett sjätte säsongen. Början av säsongen var inte bra. Inte bra alls faktiskt. Den enda karaktären jag hade intresse för var Pen och hon befann sig inte ens i fängelset (har man sett förra säsongen vet man varför). Älskade dock hennes handling och uppskattar Pen otroligt mycket som karaktär, sådan fin karaktärsutveckling.

Nu när de flesta karaktärerna har blivit förflyttade till max så ser det hela lite annorlunda ut. Det har filmats från max tidigare då bla. Nicky suttit där men vi har egentligen bara fått se allt från cellen och aldrig så mycket mer. Efter sex säsonger så behövs det nog en förändring för att allting inte ska bli så upprepande. Visst säsongen hittar några vägar som är intressanta att följa men stor del av handlingen känns inte speciellt unik längre.

Det tog som sagt ett tag innan säsongen tog fart. Eller helt ärligt gjorde den ens det? Jag tyckte om att följa vakterna samt Caputo väldigt mycket den här säsongen vilket jag verkligen inte gjorde förra säsongen. Visst det var intressant att få reda på pescatellas backstory men samtidigt var han ju en total idiot så det var skönt att ha något mer nertonade (såklart inte perfekta) vakter denna säsong. Också otroligt kul att Piper börjat prata om att skriva på sin bok då hela serien ju faktiskt är baserad på en bok av en annan Piper (eller inspirerad kan jag säga. Boken är väldigt dramafri i jämförelse. ”Alex” var aldrig heller i fängelset, osv.).

Som helhet är säsongen helt okej. Tyvärr nog säsongen jag gillat minst i hela serien så jag hoppas att nästa säsong är seriens sista. Har ni sett säsongen än? Vad tyckte ni om den?