Mr Robot: säsong 1

Handling: IT-ingenjör på dagen och hacker på natten. Elliot’s liv ändras drastiskt när han rekryteras in i en hackergrupp som har som mål att förstöra företaget som han egentligen är anställd för att skydda.
Betyg: ★★★½ / 5

Ibland händer det att man plötsligt tar sig igenom en sådan där serie man egentligen borde ha börjat följa när den hade premiär samtidigt som det nu är så otroligt fint att ha några säsonger att plöja igenom. Mr robot är en typisk serie som jag verkligen känner att jag borde ha sett och nu har jag äntligen tagit mig igenom seriens första säsongen och jag är inte besviken, inte besviken alls. Wow, vilken briljant serie som både känns unik, har ett bra ett manus, bra dialoger och bra skådespelare  – inte mycket att klaga på alltså.

Älskade hela konceptet som i början nästan har en liten Matrix-ton fast ändå ur en lite mer realistisk berättarröst. Konceptet som sedan inte känns Matrix alls utan något mycket finare och med så genialiska twister. Älskar serier som känner genialiska, det kryllar inte av dem direkt men det är så underbart när de dyker upp. Jag gillade twisten väldigt mycket så kommer med säkerhet gilla de andra säsongerna också. Har lyckats komma undan av spoilers gällande Mr Robit väldigt bra så hade verkligen ingen aning vad som skulle hända i slutet på säsongen men det var något annat än vad det visade sig vara alla fall vilket gjorde mig mycket positivt överraskad över hela serien.

Väldigt bra karaktärspresentation främst av huvudrollen. Väldigt fin och verklighetstrogen beskrivning av hela ångestbiten. Fler serier borde verkligen göra det såhär rått. Det är ju inte glamoriserat för fem öre men heller inte överdrivet vilket jag tyckte om. Annars tyckte jag såklart om Martin Wallström’s karaktär som i stort sett ska spela ond men han gör det väldigt bra med hela maktspelet och sedan ska man ju alltid hylla våra svenska skådespelare lite extra. Han spelar ju en karaktär som är Svensk dessutom så i hans scener som utspelar sig i hemmet så pratar han Svenska med sin fru som är Dansk.

Har ni inte sett Mr robot så rekommenderar jag verkligen er att göra det. Letar ni efter en serie med kvalité som samtidigt är väldigt smart, har ett fantastiskt manus, känns unik, har bra karaktärer och bra twister – ja, då är detta serien helt enkelt. De två första säsongerna finns att se hos Viaplay och Hbo Nordic.