Love, Victor: säsong 1

Handling: Victor har precis flyttat till Creekwood tillsammans med sin familj. Samtidigt som han måste anpassa sig till att vara nyinflyttad så måste han också försöka hitta sig själv vilket bland annat innebär att förstå sig på sin sexualitet.

Love, Victor är en spin-off på filmen (& boken) Love, Simon som hade premiär 2018. I serien får vi följa Victor, en kille som är nyinflyttad till Creekwood. Eftersom Victor bland annat känner sig osäker på sin sexualitet så hör han av sig till Simon via mejl utan att nödvändigtvis tro att han ska få något svar. Simon som nu går på college i New york svarar på Victors mejl och blir en slags hjälpande hand för Victor under säsongen. Idag finns det tyvärr ganska få ungdomsserier som känns genuina men här är verkligen ett fint exempel på en serie de har lyckas med det och jag älskar det. Hela upplägget känns realistisk och storyn är inte alls speciellt dramatisk utan är egentligen mest bara väldigt charmig och bjuder på riktigt fina karaktärer. Min favoritkaraktär var helt klart Victors kompis Felix.

Jag sträckade samtliga avsnitt under en kväll och njöt verkligen från början till slut. När det kommer till Victor’s ’komma ut’-story som såklart är en stor del av säsongen så gillade jag verkligen den. På sätt och vis har vi nog sett liknande berättelser förut men det som gjorde att jag tyckte att den ändå stack ut lite var att det hela tiden berättades med hänsyn till Kinseyskalan. Gillade också att det kändes svårare för Victor att komma ut till sin familj (av förklarliga skäl) än vad det någonsin var för Simon. För sådant ser såklart olika ut för alla och det är därför bra att olika variationer får berättas.

Tyckte om att love, Victor verkligen berättade sin egna story samtidigt som det drogs många referenser till love, Simon. Gillade ni love, Simon kommer ni garanterat också att tycka om love, Victor och ni lär dessutom älska åttonde avsnittet som jag tyckte var helt fantastiskt. Som helhet en riktigt charmig serie som är enkel att ta sig igenom. I skrivande stund har en andra säsong inte bekräftats (första säsongen hade premiär i Onsdags) men jag skulle bli väldigt förvånad om vi inte får en fortsättning.