Looking for Alaska

Handling: Miles är en ensam tonåring som försöker finna ett djupare perspektiv. Hans resa tar sin start när han börjar på en internatskola och hittar några nya vänner, en av hans nya vänner är Alaska.

2014 läste jag en bok som jag än idag anser som en av mina absoluta favoritböcker vilket var John Greens första bok ’looking for Alaska’ som publicerades 2005. Boken följer karaktären Miles som börjar på samma internatskola som hans pappa en gång i tiden gick på. Han har tidigare varit en väldigt ensam person men hittar i sin nya skola snabbt några helt nya vänner. Att det skulle bli en filmatisering av boken har det pratats om länge då det var ett bolag som köpte rättigheterna till att göra en filmatisering redan samma år som boken släpptes så man kan helt påstå att det har tagit en stund. Till min stora glädje så började projektet att röra på sig förra året och nyheten om att det inte skulle bli en film utan en serie blev aktuell, inte mig emot då jag föredrar serier. Jag såg väldigt mycket framemot att se serien men samtidigt kan det kännas lite läskigt när en bok som man faktiskt gillar filmatiseras men det skulle snabbt visa sig att jag inte behövde vara speciellt orolig för serien är nämligen väldigt lik boken.

Det är såklart också en fördel att boken fick bli en serie istället för en film, då de får med så mycket mer innehåll. Jag tyckte att det kändes som att de hade fått med allt som kändes viktigt vilket en film inte hade fått eftersom det är svårt att pressa ut en hel bok under två timmar. Sedan tyckte att karaktärerna passade bra i rollerna också vilket väl egentligen är det viktigaste i en serie som denna. Jag tyckte att alla avsnitt var bra och jag är väldigt nöjd över vad de gjort med serien. Jag hoppas att Looking for Alaska förblir vad den bör vara, en miniserie. Det går att fortsätta många böcker givetvis och det finns andra serier som har gjort detta – vissa har lyckats bra (handmaids tale exempelvis) men jag tror att man lite förstör seriens betydelse med en fortsättning (i detta fall, inte alltid). En fortsättning skulle förstås kunna vara 30 år senare där alla nu har drabbats av Kol, för herregud vad samtliga karaktärer röker mycket. Gör inte det.