Liar: säsong 1

Handling: En dejt mellan en läkare och en lärare kommer att förändra deras liv för alltid och vem talar egentligen sanning om vad som hände under kvällen?

Liar är en thriller-serie som jag fick intresse för då Sara hade skrivit ganska mycket om serien på sin blogg. Jag visste inte helt vad den handlade om då jag inte helt ville läsa hennes inlägg innan jag själv sett serien men det var ändå något som intresserade mig mycket men det lilla jag visste. Jag visste att det var en thriller och uppfattade det som att det skulle vara en relativt kort historia eftersom serien bara har sex avsnitt och var från början tänk att enbart bli en mini-serie men trotts det nu tydligen även blivit förnyad för en andra säsong. Jag fastnade verkligen redan i första avsnittet då dem verkligen går på storyn direkt (som var otroligt bra) samt presenterar karaktärerna otroligt bra från start. Har ingen relation till skådespelarna förutom att jag känner till Ioan Gruffudd lite vagt då han varit huvudroll i en amerikansk serie (forever) för några år sedan. Riktigt grymma skådespelare måste jag verkligen säga, samtliga levererade verkligen i sina roller så otroligt bra.

Okej så lite mer ingående om handlingen då (innehåller spoilers !!!)

Allt som allt så är Liar en väldigt bra serie med ett viktigt och aktuellt tema (nog alltid aktuellt, tyvärr) vilket är våldtäkt. Till en början är det hela lite två delat då tjejen i fråga som är den utsatta är övertygad om att hon blivit drogad och därefter våldtagen medans mannen nekar och är så otroligt övertygande om att han inte har gjort det. Jag går stenhårt på att han är oskyldig, han verkar dessutom så himla likeable så det måste vara något missförstånd eller jag vet inte vad. Nope Nope. Twisterna var därför så otroligt bra när det väl avslöjades att han faktiskt hade gjort det och han i själva verket inte var en så bra människa som han ville framstås som. De fyra första avsnitten var otroligt bra och kändes realistiska men i de två sista avsnitten var tonen kanske något överdriven för min smak då han helt enkelt visar sig vara en livsfarlig människa som gör detta med nöje.

Jag hade kanske önskat att de hade dragit de hela på ett annat sett. Hela våldtäkts fokuset är viktigt att uppmärksamma, att ta det på allvar när det anmäls !!! I min drömvärld hade handlingen mer utvecklats till att ja, han våldtog men kanske först inte fattat att han gjort det men sedan inser att de är det han gjort. Här hade han ju liksom inte ens dåligt samvete över det och de kanske inte alla män som våldtar har men jag hoppas ändå att de allra flesta har det. I slutet tyckte jag så otroligt synd om hans son, alltså stackars människa att inte ha en aning heller. Jag vet inte alls vad jag förväntar mig inför andra säsongen då jag egentligen anser att säsongen slutade helt okej så jag blir gärna överraskad med något riktigt spännande. Antar att poliserna kommer vara i jakt på vem som mördade honom eller om han tog sitt liv kanske.