Jane the virgin: säsong 3

: Efter cliffhangern i säsongsavslutet av andra säsongen är Jane och de andra ovetande om Michels livstillstånd. Halvvägs in i säsongen sker det även ett tre års tidshopp.

Recensionen innehåller spoilers angående första halvan av säsongen samt sista avsnittet.

Trotts att serien heter Jane the virgin så tyckte jag verkligen det var dags för Jane att äntligen släppa sin oskuld och så blev det till slut. Vem tror ni är berättarrösten förresten? jag har inte haft så mycket tankar om det innan just nu i säsong tre när jag verkligen började ana att det känns troligt att det är Mateo. Jag tyckte alla fall jättemycket om tredje säsongen och det är hittills den säsongen jag gillat mest. Jag tror inte att säsongen var bättre än de förångade säsongerna egentligen utan mer att alla varit jämnbra men att jag verkligen kommit in i serien och uppskattar den mer än vad jag gjorde i början. Den enda spoilern jag råkat fått reda på angående serien är tyvärr hur det skulle sluta för Michel så jag var inte i chock eller något sådant när han blev skjuten utan det var tråkigt nog ganska väntat. Det intressanta blev istället hur de vale att gå med handlingen kring hela upploppet. Han överlever längre än vad jag hade förväntat mig vilket jag tyckte var en bra twist. Han dör lite på samma sett som Leo gör i Chasing life när man nästan börjar tro att det kanske håller på att bli bra trotts allt men sedan så händer det ändå vid ett tillfälle när man egentligen som minst anar det. Jag tyckte om Michael väldigt mycket men blev inte direkt förkrossad över att han dog egentligen (skulle bla. känts värre om det varit Raf) utan det som påverkade mig personligen var mer Jane’s reaktion på det hela och hur dåligt hon mådde vilket såklart känns som en äkta reaktion när någon som man älskar dör.

Ett tidshopp kändes som ett bra beslut både för att Jane då skulle fått sörja ett tag och att hon skulle kunna känna sig redo att kanske börja dejta någon annan känns rimligt efter tre år. Tidshoppet kändes också smart med tanke på Raf’s fängelsestraff, det varade ju inte ens ett år så för den sakens skull så skulle inte det behövas ett så pass långt tidshopp. En annan bra anledning till tidshoppet var såklart att göra barnen lite äldre. De är inte så mycket till karaktärer innan de kan springa runt samt föra konversationer och de kan de göra utan problem nu. Älskade att Xo och Ro till slut gifte sig med varandra trotts att det tog år och så många problem på vägen men sedan blev det av. Jag tror stenhårt på att Jane och Raf slutar upp med varandra innan serien är slut åtminstone men jag gillar grejen att Jane’s första kärlek dyker upp igen. Det ska bli spännande att se vad han är för person men har än så längre en bra känsla för honom även fast det här är en sådan serie där en sådan detalj enkelt kan vända, inga konstigheter här inte.