Jag är besatt av The umbrella academy!

Förra veckan såg jag första avsnittet av The Umbrella Academy och har nu sett de två säsongerna som än så länge har släppts och är besatt. Förväntade mig inte alls att tycka om serien så mycket som jag faktiskt slutade upp att göra. The Umbrella academy är baserat på comic book-serien med samma namn och följer några syskon som blivit uppfostrade att rädda världen av deras adoptivpappa. Efter tonåren börjar syskonen glida isär men blir tvungna att återförenas efter att deras pappa plötsligt dött när de är i 30-års åldern. Jag är överlag inte något fan av filmer och serier med superhjältar i fokus men här har vi något som verkligen sticker ut. Tänk er att Wes Anderson skulle få för sig att göra en serier eller en superlång film med rädda världen tema, det skulle antagligen bli något sådant här.

Det som gjorde att jag tyckte om serien så mycket är för att den känns så karaktärsdriven. Karaktärerna känns som riktiga personer och den stora handlingen kretsar egentligen kring en väldigt dysfunktionell familj som har problem som handlar om så mycket mer än deras förmågor. Det är ett ’rädda världen’-tema där också eftersom världen håller på att gå under men det är så mycket mer som får utrymme vilket var fantastiskt. Min favorit karaktär är utan tvekan number 5 med Klaus på en värdig andra plats. Tyckte även om Diego väldigt mycket i andra säsongen.

Säsong 1: Utspelar sig i nutid efter att syskonens pappa har dött vilket resulterar i att de alla blir tvungna att återförenas. Det hela blir inte enklare när deras bror som varit försvunnen i flera år plötsligt kommer tillbaka med meddelandet att de har åtta dagar på sig att rädda världen från undergång. Första säsongen är bra men verkligen en ingång för komma skall. Mycket av handlingen kretsar kring deras uppväxt och hur den har format dem till vilka de är idag. Betyg: 4/5

Säsong 2: Utspelar sig i Dallas 1963 strax innan mordet på JFK. Andra säsongen är något bättre än vad första säsongen var. Jag är inte helt säker på om de verkligen hade steppat upp med handlingen eller om det mer handlade om att vi nu fick chansen att gå mycket djupare in i karaktärerna än innan. I vilket fall som helst så var det en otrolig säsong. Number five och Klaus fortsätter vara favoriterna även under andra säsongen men tycker även de andra (förutom Luther) utvecklas mycket under säsongen. Eftersom säsong två hade premiär i Fredags så har inte en tredje säsong blivit bekräftad än men känner mig säker på att vi kommer få en fortsättning. Jobbigt att vänta minst ett år bara. Betyg: 4/5