Here and now: säsong 1

Handling: En familj med fyra vuxna barn samlas hos sina föräldrar för att fira pappans 60-års dag när något händer en av dem som kommer att skaka om familjen fullständigt.
Betyg

Here and now är en serie som fått ganska blandad kritik sedan den hade premiär i början av året. Det blev senare även bekräftat att serien inte skulle bli upplockad för en andra säsong vilket gjorde mig lite osäker på om jag ens ville ge serien en chans. Det är dock en Alan Ball serie (som ligger bakom Six feet under, true blood) och efter min nyblivna kärlek för six feet under i år så ville jag ändå pröva. Jag gick då in med relativt låga förväntningar men måste säga att jag gillade serien direkt. Jag kan någonstans förstå varför folk inte älskar den, den har vissa element som jag tror att många kanske inte förstår sig på men som om man förstår dem verkligen uppskattar. Lite som det var med The Leftovers för att jämföra på ett ungefär även om serierna inte i sig är speciellt lika. Främst så tyckte jag verkligen om alla karaktärer jättemycket och som ni väl lär snappat upp vid de här laget så tycker jag också om serien som fokuserat på en familj och det gör det verkligen här.

Förutom att vi får följa familjen som är mångkulturell behövs kanske nämnas, 3/4 av barnen är adopterade så får vi också följa en av sönernas terapeut som visar sig ha mer koppling till familjen än vad vi tidigare skulle ha kunnat ana. Jag blev verkligen positivt överraskad av serien och hade gärna velat se mer främst då för att jag tyckte om karaktärerna. Tyckte dessutom att det var spännande hela tiden så tråkigt att inte få en fortsättning.

Serien finns nu att köpa på dvd