Gravity falls: säsong 1

Handling: Dipper och Mabel är två tvillingar som tvingas tillbringa sommaren och jobba på sin morbrors turist shop på ett litet ställe i Oregon. En sommar de förväntar sig ska bli tråkig blir allt annat än de när Dipper hittar en bok i skogen som avslöjar att staden har mer hemligheter än vad de kunnat ana.

Åh, kära Gravity falls . Fina fina fina serie som jag enbart hört gott om innan men som jag ändå var lite tveksam över av en ganska oklar anledning. Jag hade velat se serien ganska länge innan jag slutligen började se första säsongen. Efter att nu ha sett seriens första säsong kan jag med säkerhet säga att det verkligen är en kvalitetsmässigt bra serie som både har bra handling och fina karaktärer. Jag skulle ha älskar den här serien som barn men funkar fint att se även som vuxen. Serien har en ganska mogen ton vilket gör att den verkligen känns riktad som en serie som kan ses av hela familjen vilket jag tycker är kul och gör det hela väldigt njutbart.

Gravity falls bjuder på flera väldigt fina karaktärer men det är svårt att inte ha Mabel som favorit, vilken underbar individ hon är. Hon är en glädjespridare på sin högsta topp och serien vore inte alls lika fantastisk utan henne även fast jag verkligen gillar Dipper men let’s face it han är lite av ett nervvrak i många situationer så det är bra att också ha någon som ändå känns ganska långt ifrån honom samtidigt som de också har en jättefin syskonrelation.  Gillar också Mabel och hennes enorma kärlek till Waddles. Har man som jag suktat över att faktiskt ha en minigris som husdjur i så många år förstår man kärleken som är #LifeGoals, osv. why do you acting so cray cray 🎵. Jag ser mycket framemot nästa säsong som jag tror kommer fokusera lite mer på Grunkle Stan och hur Dipper och Mabel troligtvis får reda på att han döljer något vilket vi som tittare vet om även fast inte vi heller vet exakt vad hela grejen är än. Jättetråkigt att det bara finns två säsonger, men det ska ha varit ett val från serieskaparen då han tyckte att många serier höll på för länge och ofta tappade sitt grundkoncept vilket jag kan hålla med om förstås. Gravity falls kommer aldrig hinna bli dåligt på bara två säsonger så det är såklart bra men när något är bra så är det alltid skönt om det finns alla fall några säsonger på lager. Har ni sett serien och vad tycker ni om den isf?