friday night lights: säsong 5 (sista säsongen)

Handling: femte och sista säsongen av FNL fortsätter följa Eric Taylor (+ familj) tillsammans med det nya fotbollslaget som presenterades i förra säsongen.
Betyg: 6/10

Jag vet inte men friday night lights känns för mig lite som en serie som har en väldigt bra och fin grundstory men funkar det verkligen i flera säsonger? nja. De två första säsongerna tyckte jag var ganska bra och funkade att hänga bra med i även för oss som inte är speciellt intresserade av sport men sedan tyckte jag lite att det inte fanns så mycket mer att bygga på, det som ville has sagt var redan sagt i stort sett. Serien bjuder på flera karaktärer som jag gillade snabbt men det krävs väldigt mycket karaktär för att liksom lyckas fånga intresse under flera säsonger och efter ett tag så känns allting ganska platt om man som serie inte riktigt kan leverera detta på en hög nivå. Jag ser seriens potential, jag ser mycket av vad som är bra men jag ser också så mycket brister som mest bara gör mig uttråkad. I början kändes serien unik men efter ett tag så kändes den bara allmänt tunn. Jag är osäker på om serien faktiskt var bättre i början eller om storyn inte riktigt håller under flera säsonger helt enkelt

”Don’t forget that the people who are offering you this job are the same people who fired you for no reason 2 years ago”

Sista säsongen av FNL kändes generellt ganska tunn. Fotbollen var väldigt central vilket är det som intresserar mig minst och jag har alltid försökt hitta andra detaljer som kunnat intressera mig mer men hade svårt att liksom greppa vad det skulle vara under den här säsongen. Jag glädjes väldigt mycket över att se Matt igen eftersom han alltid varit min favorit. Väldigt kul att återse Tyra igen också. Jag är nöjd med själva avslutet serien fick då det var helt okej, inget att klaga över. FNL är en serie jag är väldigt glad över att jag nu har sett – mycket har varit bra men det är absolut inte en perfekt serie. Är ni intresserade av sport (kanske i synnerhet amerikansk fotboll) samtidigt som ni vill se en drama serie med karaktärer som känns realistiska så är FNL ett bra alternativ helt klart. Skulle jag rekommendera serien? jag vet inte faktiskt inte, är osäker just nu.