Friday Night Lights: säsong 1

Handling: Vi får följa en fotbollscoachen, hans familj och spelarna i hans lag – både på planen och i deras privatliv.

Friday night lights är en serie som varit på min “att se någon gång“-lista i flera år. Jag vet inte hur många gånger jag sett det första avsnittet och tyckt att serien verkat bra men något har gjort att jag ändå alltid valt att skjuta upp serien till ett senare tillfälle. Det senare tillfället var egentligen inte nu heller, jag letade efter något helt annat men eftersom det ändå är en serie som jag velat se så länge så tänkte jag att jag kunde ge serien en ärlig chans denna gång så det gjorde jag. Jag anade att jag skulle gilla serien om jag verkligen kom in i den eftersom Jason Katmis (bla. Parenthood) varit executive producer på 71/76 avsnitt och jag har älskat hans tidigare serier/filmer så chansen att jag då även skulle gilla den här serien kändes stor.

Det som stoppat mig lite är själva sportfokuset eftersom jag inte är helt galen i att se folk jaga en boll på en plan så trodde jag någonstans att detta skulle få mig att inte riktigt älska det jag såg. Jag hade förstått att det skulle vara ett bredare fokus på själva sporten än vad det exempelvis är i One tree hill (& ja det är den enda andra sport-serien jag följt) men det fungerade bra. Jag kände mig någorlunda fokuserad på själva lagsports-delarna  eftersom det hela kopplas bra ihop med allt annat som föregår i deras liv utöver själva fotbollen. Serien överlag känns väldigt realistisk vilket jag älskar och tycker är viktigt när det kommer till just dramaserier men som egentligen ganska få serier lyckas med. Min favoritkaraktär blev nästan direkt Matt, höll sig även så under hela säsongen och det kommer krävas någon extrem karaktärsutveckling från annat håll för att faktiskt lyckas gå över honom där. Han är egentligen lite väl stabil i jämförelse med karaktärer som jag brukar fastna för så jag förväntar mig att han ska göra någon tabbe snart, hoppas inte på det dock – skulle vara skönt att faktiskt inte behöva stressa för en gångs skull. Jag ser framemot nästa säsong, eftersom jag nu redan känner karaktärerna någorlunda bra så tror jag att jag kommer att gilla nästa säsong ännu mer än denna.