friday night light: säsong 4

Handling: Fjärde säsongen följer ett nytt fotbollslag efter att Eric Taylor blivit tvungen att bli coach på en annan skola.
Betyg: 6/10

Jag var orolig över hur fjärde säsongen av FNL skulle kännas då de flesta av original-karaktärerna inte längre var kvar. De flesta hade alltså vid de här laget lämnat Dillon för College och fokuset låg på de få som var kvar samt en hög med helt nya karaktärer. Jag var förvånad hur enkelt det var att komma in i allting trotts detta och bekanta sig med så många nya karaktärer. Det var till fördel att bla. Matt och Tim var kvar och fick berätta det som fanns kvar att berätta av deras historia. Jag uppskattade mixen av detta och det gjorde att det blev enklare att sedan ta in alla nya karaktärer samtidigt. Säsongen i sig var bra, verken bättre eller sämre än tidigare säsonger  och höll sig på en jämn nivå säsongen igenom. Det är egentligen bra att serien är stabil men jag tycker samtidigt att det är lite tråkigt, de är inte riktigt det jag söker när jag verkligen vill ge mig in i en serie men man måste väl ta sig igenom dessa halvbra projekt för att verkligen hitta guldkornen antar jag.

Av de nya karaktärerna så gillade jag Luke mest, mest för att han kändes som en mini-Matt samtidigt som de egentligen inte alls är lika som personer men det var ändå något där. På tal om Matt så tyckte jag att hans avslut kändes så slarvigt skrivet även fast han kom tillbaka och lär antagligen vara med lite i sista säsongen så tyckte jag att de kunde skrivit ihop det på ett snyggare sett än att han i stort sett bara drog därifrån och lämnade allt och alla. Tims storyline tyckte jag var väldigt platt vilket inte var så kul att se när man vet att han kan bjuda på mer än det där. De nya karaktärerna var intressantare att följa egentligen vilket kanske var meningen med säsongen överlag att få ett lite bättre ljus på de nya och fräscha karaktärerna. Att få Tami flyttad tror jag kan vara smart inför nästa säsong så kan allt fokus ligga där och inte krig mellan olika skolor eller vad planen annars skulle behöva vara. Allt som allt en bra säsong, bra presentation av de nya karaktärerna samtidigt som många av de äldre fortfarande fick vara en del av det hela. Jag väntar fortfarande på den där wow-känslan inför den här serien men tror tyvärr att den aldrig riktigt kommer att komma.