Elite: säsong 1

Handling: Tre ungdomar som känner varandra sedan tidigare från arbetarklass-familjer blir antagen till en privatskola. De blir snabbt misstänkta efter att ett mordfall inträffat där en i deras klass dött.

För två veckor sedan hade jag alltså inte sett en enda serie som inte var antingen skandinavisk eller engelskspråkig men nu har jag sett två serier. Efter Skam Italia och nu även Elite känner jag en sådan en sådan enorm stor kärlek till Europa. Elite är en Spansk serie som skulle kunna beskrivas nästan som en blandning mellan Gossip girl och How to get away with murder där första säsongen innehåller åtta avsnitt. Redan starten var bra vilket är extra viktigt när det kommer till en serie där man inte förstår språket och därför måste vara mycket mer uppmärksam på skärmen för att inte missa något. Det var spännande från första avsnittet samtidigt som serien verkligen bjuder på bra karaktärer och ship-vänliga par. Tempot blev också högre ju fler avsnitt som gick av säsongen vilket var väldigt uppskattat att se och många av karaktärerna växte också otroligt mycket i sina karaktärer vilket alltid är kul såklart.

Själva mordfallet var väldigt snyggt upplagt. Man får snabbt veta vem det är som har dött och det som är spännande blir alltså vägen dit och vem som gjort själva brottet. Slutet blev inte riktigt som jag trodde att det skulle bli vilket i sådana här serier är något väldigt positivt. Ser verkligen fram emot att få se en andra säsong vilket redan blivit bekräftat att ska bli av. Problemet med att se alla avsnitt på raken i stort sett (tittade under 2 dagar) är att det kommer dröja så länge tills vi får chansen att se mer eftersom andra säsongen inte lär ha premiär fören hösten 2019. Rekommenderar er verkligen att se Elite!