Druck: säsong 4

Handling: Det är sommar och skolan har precis slutat. Det är dags att börja ta sig ann vuxenlivet vilket såklart betyder olika sakar för alla. För Amiras del är det komplicerat. Hennes dröm är att åka till Australien under ett år men är det värt att kämpa för sin dröm eller ska hon istället ta den enklare vägen och göra det som förväntas av henne?

Jag älskar Druck och var därför ganska nervös inför att gå in i fjärde säsongen och få följa Amira. Dels för att jag aldrig var speciellt imponerad av Skams fjärde säsong (den har bra delar dock) och Skam france fjärde säsong var katastrofalt dålig. Har dock alltid tyckt om Amira och serien har verkligen imponerat många gånger förut så jag hade ändå någon slags förhoppning om att det skulle kunna bli riktigt bra och det blev det. Det jag verkligen gillade med säsongen var att den var så totalt dramafri. Konflikterna som uppstår är milda, känns realistiska och är inte där för att skapa onödigt drama utan för att visa upp trovärdiga problem och jag tyckte verkligen om hur de la upp hennes säsong.

Säsongen fördjupar sig i Amiras dröm att åka till Australien ett år och man vet i tidigare säsonger att hon utöver skolan har jobbat för att tjäna pengar till detta. Hennes problem är att det inte alls är vad folk förväntar sig av henne, kanske i synnerhet hennes familj. Det gör förstås att hon har svårt att berätta det för bland annat sin mamma eftersom hon vet att det som förväntas av henne är att hon ska börja studera direkt. Amiras tro tas också upp men fokuserar mer på själva kulturen än religionen i sig, alltså bl.a. hur hennes liv hemma ser ut vs hur det ser ut när hon är med sina tjejkompisar och jag gillade verkligen det.

Det enda jag inte gillade var att säsongen var lite rörig mot slutet, de två sista avsnitten är bra men något röriga vilket gör att säsongen som helhet ibland kan kännas något svajig. Jag förstår varför de två sista avsnitten är uppbyggda som de är. De ville ha closure om Druck inte skulle få bli förnyad till en femte säsong och de trodde nog då att det va seriens sista. Nu ser läget dock annorlunda ut även om det inte officiellt är bekräftat att det blir en femte säsong så känns det som att sannolikheten att det blir så är väldigt stor. Chansen att Jonas eller Alex skulle få sin egna säsong i framtiden existerar dock inte längre, deras (+ Mias och Hannas) handlingar avslutades här. Antingen blir det ny Generation vilket de har gjort en ingång på med att Kicki har en lillasyster och Amira en lillebror. Samt att Matteo och Hans nya roomie antagligen också fortfarande går i gymnasiet. Eller så finns chansen att Kiki, David eller Sam skulle kunna få sina egna säsonger då deras handlingar inte är avslutade på samma sätt. Vi får se men chansen till fler säsonger känns mycket trolig.