Druck: säsong 3

Handling: Det är bara några månader kvar av sista terminen i skolan och samtidigt som stressen inför slutprov och vad man sedan ska göra för resten av sitt liv infaller sig så blir Matteo också mer förälskad än någonsin förut.

Jag tyckte väldigt mycket om andra säsongen av Druck som ni kan läsa mer om HÄR men måste helt ärligt säga att den här säsongen ändå befann sig på en helt egen nivå, riktigt imponerad. Hade såklart förväntat mig att jag skulle gilla säsongen men den byggdes upp på ett helt annat sätt än vad jag hade förväntat mig att den skulle göra så det blev tillslut något helt annat av säsongen och känner verkligen en så stor tacksamhet över det. Varför jag gillar Druck så mycket är mycket för att de vågar gå ifrån Skam så mycket, de har vågar bygga upp något totalt eget nu och jag älskar det så mycket. Alla fall säsong 3 följer Matteo. Har alltid gillat Matteo, det är svårt att säga exakt vad det är men det finns något så relaterbat i hela hans karaktär, vet helt ärligt inte om jag tidigare sett en karaktär i någon annan serie som är så pass realistiskt uppbyggd. Det är kanske svårt att relatera till honom om man är väldigt extrovert men tror många andra verkligen kan göra det. Tidigare har det väl egentligen varit relationen med Jonas jag gillat (som fortfarande är fin), för de är den man har fått se men nu får vi gå mycket mer in i honom som karaktär. Tyckte om hur de valde att lägga upp fokuset kring Matteos mående och att det ’bara’ handlade om att det va depressivt & ångest, det är väldigt vanligt såklart men uppmärksammas tyvärr sällan.

Sedan så är såklart en stor del av handlingen att Matteo blir kär. Det här är en kärlekshistoria som är väldigt fin och utvecklas sen till en väldigt viktig handling, med ett fokus som sällan får berättas såhär. Relationen är uppbyggd på att de förstår varandra trotts att de kanske inte direkt pratar med varandra så mycket. Trodde nog aldrig jag skulle få bevittna detta på en skärm men är så tacksam över att jag fått göra det. För mig var detta väldigt verklighetstroget. De klart bästa relationerna är ju när man kan vara tyst med varandra och det ändå känns bekvämt men att man samtidigt känner sig så pass trygg i relationen att man kan öppna upp sig när man känner att man behöver det.

Själva grejen med Matteo var att jag hade jättesvårt att se att hans säsong skulle bli en komma-ut-story eftersom han överlag känns rätt så odömande. Det var väl det på sätt och vis såklart men han känns samtidigt för säker i sin sexualitet att det skulle vara där fokuset låg i hela säsongen, det behövdes en twist av något slag vilket vi givetvis fick. När det visar sig att hans kärleksintresse är transgender. Har sett flera andra serier med karaktärer som är trans men har däremot aldrig sett en serie eller ens en film bygga upp hela handlingen kring det på det här sättet så uppskattade verkligen det.

Något jag verkligen gillar med Druck är hur alla större karaktärer är kompisar med varandra, både killarna och tjejerna umgås verkligen. Det gör att övergången till en annan karaktär i nästa säsong känns mycket enklare (än i skam) för man vet att de ändå kommer att dyka upp i avsnittet förr eller senare. På tal om att jag tycker om att Druck vågar göra sin egna grej så var det här sista säsongen för karaktärerna i gymnasiet vilket betyder att nästa säsong kommer att utspela sig efteråt och faktiskt väldigt pepp inför hur de kommer att bygga upp det. Tror att det kan skifta till att vissa av dem börjar på uni och andra börjar jobba. Matteo och Hanna är väl de två som känns ganska självklara att de inte kommer börja plugga direkt igen alla fall, om någonsin. Inte bekräftat vem som kommer vara huvudroll i nästa säsong men skulle bli förvånad om det inte blir Amira.