Breaking bad: säsong 5 (sista säsongen)

Handling: Walts förvandling från familjefar till  drogkung är nu nästan över. En actionfylld och spännande upplösning som avslutar hela serien.

Den här serien har varit ganska fruktansvärd att ta sig igenom. Vanligtvis är jag en snabb tittare men 62 avsnitt = 5 säsonger av Breaking bad tog åtta månader att ta sig igenom. Mycket med serien är väldigt bra, jag förstår själva grejen att folk kan tycka att det är en fantastisk serie men när jag i åratal hört att det är en av de bästa serierna som någonsin gjort så är förväntningarna lite högre än vad serien sedan gav mig. Jag gillar seriens grundkoncept vilket också gjorde att jag verkligen gillade första säsongen men för mig så var det toppen, allt sjönk efter det. Dels så älskar jag inte att ha pure hate för en huvudkaraktär (därför jag bla. inte orkar följa house of Cards, men Francis är åtminstone inte helt vidrig mot sin familj). Det är fint att följa en karaktär, se dens brister och kanske då också se de bakomliggande anledningarna till varför personen beter sig som den gör men med Walter var det något annat, han hade verkligen inget hjärta. Jag förstår inte folk som försvarar detta beteende, för de gör många som är fans av serien. Jag har både läst och hört med mina egna öron folk som är lite veliga och på något vänster vill att de ändå ska gå bra för honom, som lite lider när han mår dålig. Onda skurkar i övernaturliga tv-serier/filmer känns mer likeable än honom, nej pure hate verkligen. För mig gjorde detta att jag tyckte att det var jättejobbigt att titta på serien och då gillade jag ändå flera av de andra karaktärerna men han förstörde verkligen den bra känslan jag hade för serien, eller som jag skulle kunnat haft om han var något normalare eller åtminstone skulle kunna känna skuld för vad han gjort men inget sådant. Hans eviga tjat om att allt han gör har han gjort för sin familj, alltså de är halvdöda varannan dag på grund av dig men okej. Om man ändå inte har något att leva för så är pengar lite av en skitsak men det fattar inte han. Nervsammanbrotten är grova och även många.

”Look… look, you two guys are just… guys, okay? Mr. White… he’s the devil. You know, he is… he is smarter than you, he is luckier than you. Whatever… whatever you think is supposed to happen… I’m telling you, the exact reverse opposite of that is gonna happen, okay?”

Sista säsongen var långt över mina förväntningar, de fem sista avsnitten var till och med riktigt bra. Mitt hat för Walter var såklart värre än någonsin eftersom han själv var värre än någonsin men eftersom de andra karaktärerna verkligen började att se det så kändes det någonstans mer okej. Jag älskade att Jesse och Hank började samarbeta och när det hände så önskade jag verkligen att det hade skett tidigare för det hela var väldigt fint att se även fast det såklart tillslut resulterade i något som blev kaos-artat. Jag gillade hur alla liksom vände ryggen mot Walt, hans familj och alla andra började väl se det jag (och många andra) redan hade sett. Jag tyckte att serien slutade väldigt bra, hade hört att Walt skulle dö så jag blev lite förvånad över själva slutscenen, är nämligen inte övertygad om att han faktiskt är död men det får man väl aldrig veta om han inte dyker upp i better call Saul vilket är en serie jag visserligen inte följer. Allt som allt så är breaking bad en bra serie för vad det är för typ av serie och jättebra skådespel MEN så otroligt överhypad, jag menar kom igen. Skönt att ha sett klart serien nu alla fall, det är en serie jag har velat se under flera år så nu kan jag säga att jag har gjort det 😉