Boy meets world: säsong 6

: Vi får fortsätta följa Cory & co. nu när de joinar Eric på college.

Sjätte säsongen fortsätter starkt när vi får fördjupa oss i det lite mer vuxna livet för samtliga karaktärer. Tonen för säsongen känns läglig och är lite mer fokuserad på vuxenlivet och val som blir viktiga att ta när de inte längre bara är tonåringar utan måste börja stå på sina egna ben. Efter Topangas frieri till Cory i säsongsavslutet för femte säsongen så blev det ett stort fokus på just det i den här säsongen och mycket på hur Cory började känna att saker och ting började ändras i hans icke-romatiska relationer ju seriösare han blev i sin relation till Topanga. Om de tidigare säsongerna har varit väldigt bra på att fokusera på vänskapen mellan Cory och Shawn så är den här säsongen lite mer av en kärlekssäsong där fokuset är på relationer. Cory med planen att gifta sig, Shawn med rädslan att verkligen binda sig och Eric med att han känner sig lämnad när alla i hans omgivning verkar gå helhjärtat in i relationer medans han fortfarande är lite vilse. Det blev även en kärlekssäsong för Feeny som efter att ha levt ensam i åratal (efter att hans fru dött) blir kär och dessutom så skaffar Allan och Amy sig ett till barn. Love love love.

Det jag gillade bäst i säsongen var dock inte kärleken även fast den är hur fin som helst att bevittna utan Shawn’s svårigheter med att försöka hitta sig själv och vem han är här i världen. Det blir en svår vändpunkt för honom i livet när en person som står honom nära dör och han efter det behöver tid för sig själv för att i grund och botten försöka förstå vem han är och vad han vill i livet. Grejen med Shawn är att det finns många Shawn-karaktärer i serie-världen men det är något som är svårt att beskriva i ord varför han ändå sticker ut en aning, vad som gör honom speciell i jämförelse med de andra karaktärerna med liknande egenskaper. För mig var han aldrig en karaktär som jag blev stormförtjust i direkt utan det har tagit ganska lång tid för mig att förstå mig på honom. Jag har alltid älskat hans relation med Cory men vem Shawn är själv har ibland varit lite svårt att förstå men ju längre in i serien så visar han verkligen det och jag älskar när jag verkligen får se det.

Det enda negativa med sjätte säsongen är att jag ibland störde ihjäl mig på Topanga. Hela grejen med att allt ska vara perfekt men samtidigt så ska det alltid vara så som hon vill och tycker. Att kompromissa som borde vara en självklarhet i en sund relation är hon totalt värdelös på.  Hon är perfekt på ytan men när man får fördjupa sig i hela grejen så är det egentligen inte så perfekt. Det är hela tiden prat om att hon är en så bra flickvän men i ärlighetens namn så är ju Cory en mycket bättre pojkvän. Han kan kompromissa, han har jämställda åsikter och är dessutom både väldigt omtänksam och rolig. Jag minns inte riktigt hur hon är mot Cory i Girl meets world helt ärligt men jag hoppas att den biten med åren har blivit bättre. Jag ser framemot att se nästa säsong som är seriens sista. Det ska bli sorgligt att ta farväl men samtidigt känns sju säsonger lagom, jag är redo.