Bojack Horseman: säsong 5

Handling: femte säsongen följer Bojack när han börjat spela in sin nya serie som redan innan premiären ryktas om att bli Emmy-nominerad.
Betyg: ★★★★

Jag tyckte först att säsongen började en aningen svagt. Absolut inte för att serien i sig kändes dålig helt plötsligt utan för att det till en början inte hände jättemycket men det vände fullständigt efter några avsnitt. För mig var förra säsongen verkligen en total fullpott och jag hade svårt att se att serien just nu kunde övervinna den toppen, det kunde den inte även om säsong fem hade mycket som också var mästerligt bra. Femte säsongen är likt förra säsongen väldigt mörk och går verkligen under skinnet på honom som karaktär inte bara på grund av ångesten utan nu får vi se hur hans mörker verkligen skapar ett missbruk som blir värre än någonsin förr. Samtidigt som detta spelar han huvudrollen i den nya serien Filbert som blir omtalad som en hit redan innan premiären. Varför jag fått en så enorm kärlek till serien är mycket för det utvecklade mörkret. Vet ingen annan serie som lyckas handskas med depression så bra som här och då är detta  en animerad serie till och med.

Säsongens  bästa avsnitt var “free churro” som var sjätte avsnittet och följer Bojack när han håller ett tal på en begravning under hela avsnittet. De har alla fall något avsnitt i varje säsong med en liten unik twist och i denna säsong var de väl de avsnittet, INT. SUB (de med terapeuterna)  samt säsongens näst sista. Serien är också väldigt bra på deras karaktärsdrivna avsnitt, alltså där man får följa en karaktär lite extra under avsnittet och den här säsongen tyckte jag väldigt mycket om princess Caroline’s egna avsnitt som bland annat fördjupade sig i relationen med hennes mamma och hennes egen längtan att skaffa barn. Utvecklingen av säsongen visade sig bli väldigt mörk och gå in på missbruk och vad missbruk kan gör med en människa mer än vad serien egentligen någonsin har gjort förut. Tyckte om vad avslutet ledde till och kan nog vara bra för Bojack samt alla andra inblandade. Vi får se om det leder till någon form av förbättring för honom i nästa säsong.

Jag hade gillat om Diane varit lite roligare att följa under säsongen men det hände inte så mycket på hennes front. Scenerna med Mr. Peanutbutte var fortfarande hennes toppar. Det ska väl lite vara så eftersom hon uppenbarligen mår ganska dåligt men hade någonstans ändå hoppats att det skulle kunna hända något lite roligare alla fall. Säsongen som helhet var väldigt bra förutom en något mild start. Mina förväntningar var höga eftersom jag tyckte att förra säsongen var en total fullpott och trotts en väldigt bra säsong så levde femte säsongen inte riktigt upp till den fjärde. Ser framemot fortsättningen som vi förhoppningsvis får se nästa höst.