Bojack Horseman: säsong 4

Handling: I den fjärde och antagligen starkaste säsongen hittills får vi följa Bojack i kampen att verkligen försöka utvecklas och mogna när han får reda på att han har en dotter.
Betyg: 9/10

Vilket mästerverk! Detta är inte en komediserie längre utan har verkligen utvecklats till en så otroligt fin och känslosam serie men inslag av den mörka humorn när den är som allra bäst. Jag har älskat samtliga säsonger av Bojack men den här säsongen överträffade ändå mina förväntningar och levererade verkligen något helt unikt. I de tidigare säsongerna har huvudfokuset alltid varit på Bojack själv, det är det fortfarande men det som stack ut lite i jämförelse med tidigare säsonger var att andra karaktärer också fick skina på ett sett de inte riktigt fått tidigare. Bland annat så fick både Princess Carolyn och Bojacks mamma helt egna avsnitt som var väldigt känslosamma. Det kändes som ett smart drag att ge andra helt egna avsnitt samtidigt som Bojack fortfarande hade en egen handling som också var otroligt stark. Jag hoppas att fler karaktärer får sina helt egna avsnitt i de kommande säsongerna då det var något jag verkligen uppskattade extra mycket. Bojacks mamma har tidigare varit väldigt uppbyggd som en dålig förälder (& en hemsk karaktär), en karaktär man helt enkelt inte ska tycka om så jag var glad att hennes historia fick berättas. Hon har absolut inte rätt att bete sig som hon gör men hennes avsnitt gav mycket grund till varför hon är som hon är och jag gillade verkligen att se det, hennes historia av det hela.

“Oh my god, is that life? You’re there, you do your thing, and then people forget.”

Varje säsong har hittills haft ett avsnitt som stuckit ut lite extra estetiskt sett. Förra säsongen hade ett avsnitt som utspelade sig undervatten och var helt tyst. Den här säsongens avsnitt var ett avsnitt där vi fick gå in i Bojacks huvud i stort sett, höra hans tanke gångar och wooooow vilket totalt mästerverk till avsnitt. Hela upplägget är så mörkt så att det hela gör det ännu mer fantastiskt. Förutom det så älskade jag hela handlingen mellan Bojack och Hollyhock, det gjorde nästan att “twisten” i slutet gjorde deras relation ännu finare och jag ser verkligen framemot att se mer av det och hur det kan utvecklas. Sedan tyckte jag att det var ett väldigt fint och bra drag att göra en story av Todd’s sexualitet då asexualitet är något som verkligen aldrig annars är ett fokus i tv-serier & filmer (inget jag har sett alla fall). Så stort plus poäng där, jag gillade det väldigt mycket. Jag tycker om den här serien så mycket så jag förväntat mig alltid att allt ska vara så bra men ofta blir det ändå bättre än så och det är så magiskt. Det är en animerad serie som handlar om djur på två ben (& några människor också förstås) men de mesta är ändå så relaterbart och känns verkligen otroligt äkta, love it! Den här säsongen var fantastisk, mörk, sorglig och känslosam samtidigt som den har humor inslag som är så genialiska. Har ni inte sett Bojack Horseman än? Gör det nu,  SÅÅÅ BRA & samtliga avsnitt finns såklart på Netflix.

Det bästa i säsongen

+ Hela Stupid Piece Of Sh*t-avsnittet och hela Bojacks inre dialog = mästerverk!
+ Den mörka handlingen som vävs in så bra i humorn även fast det också är mörk humor såklart (vilket jag föredrar).