Bates motel: säsong 4

: Bates motel är en prequel till 60-tals skräckfilmen Psycho. Vi får följa Norman som tonåring och vägen till hur han utvecklar hela sin psykiska ohälsa och till slut blir en psykopatisk mördare. I fjärde säsongen får vi fördjupa oss ännu lite extra i Norman’s dissociativ identitetsstörning.

Fjärde säsongen av Bates Motel är seriens bästa säsong hittills då den verkligen skrämmer mig på djupet samtidigt som den bär på en intressant handling och helt makalöst bra skådespel. Freddie Highmore har alltid spelat rollen som Norman bra men i den här säsongen så imponerade han verkligen, att han inte fått en Emmy för sin insats är nästan galet. Jag älskar när skådisar verkligen har bra minspel (det är färre som har de än vad man kan tro) och det har han verkligen. Hatar hans karaktär men älskar den samtidigt på något sett för att rollen görs så bra. Jag gillar ofta handlingar kring psykisk ohälsa så jag tyckte att det var riktigt intressant att Norman fick bli inlagd i den här säsongen och då också få gå hos en psykolog. Jag tyckte väldigt mycket om Dr Edwards som var Norman’s psykolog. Han kändes verkligen som en riktigt psykolog vilket jag väldigt ofta tycker att serier inte riktigt lyckas med annars så det var tacksamt att se och hur han verkligen kunde ta sig in i Norman på ett sett som kändes väldigt imponerande. Dylan har i samtliga säsonger varit den som känts förnuftigast i hela sitt tenkesätt medans alla andra befinner sig i något förneknings-stadie hela tiden. Det känns alltid som att han är den enda som fattar saker, tänker som man kanske borde tänka helt enkelt och han håller samma typ av profil i den här säsongen vilket är skönt. Inte skönt att alla andra verkar lite dumma men skönt att han är den samma som tidigare. Det sköna med den här säsongen var väl dock att de allra flesta verkligen började inse att det inte gick att förneka att det var något underligt med Norman längre. Till och med Norma insåg ju att han behövde hjälp vilket var ett stort lyft för hennes karaktär. Jag gillar Norma men när hon tidigare skulle förneka att han verkligen behövde hjälp så blir hon bara en sämre förälder, han är såklart svår att hantera men hela hennes sett att uppfostra på honom har bara gjort honom värre som människa, tyvärr. Annars gillade jag Alex väldigt mycket den här säsongen, vilken fin människa! Dylan och Emma är jättefina tillsammans också.

SLUTET (spoiler) …

Jag visste såklart att det skulle komma och alla som har sett filmen vet såklart också att Norma inte är vid liv där. Det framkommer inte hur hon dött (vad jag vill minnas alla fall) men är ganska uppenbart att Norman är den skyldiga till det hela. Eftersom jag visste så var jag mer intresserad av hur han skulle gå till väga och uggggh, det var ju nästan värre än vad jag hade föreställt mig – hon dör av stryknin gas i huset, i sömnen. Eftersom hon är i förnekelse över att Norman är ett monster så dör hon ovetande. Det hade nästan varit skönare om han ströp henne eller något för då skulle hon ändå ha vetat. Hans tanke (antar jag) var väl dock att det skulle se ut som ett självmord även fast han på något vänster inte riktigt helt verkar fatta vad han gjort. Gillade att Alex verkligen förstod att det var Norman som låg bakom allt. Jätteskumt att ingen ringt Dylan och sagt att HANS MAMMA DÖTT!? Okej, att Norman inte fattar men kan kanske Alex meddela det så att han vet. Hade Btw Mr sandman på hjärnan för några veckor sedan och tänkte verkligen då att det skulle vara en så bra skräckfilmslåt – såklart förstod ingen mig i detta. Förutom produktionen i Bates tydligen !!!! I döds scenen så spelar de HELA LÅTEN. Ah, så nu har jag den på hjärnan igen, kanske världens värsta låt förövrigt. Ser framemot nästa säsong som är den sista. Har råkat läsa att de gjorde ett två års tidhopp på den vilket låter smart.