Awkward: säsong 1 + 2

Handling: vi får följa Jenna en 15-åring som känner sig osynlig. Efter en olycka får hon plötsligt all uppmärksamhet riktad mot henne.
Betyg: 3,5/5

I början av veckan mådde jag ganska dåligt och kände att jag behövde något lättsamt att titta på. Skulle nog dröjt ett tag innan jag började titta på Awkward annars men just då kändes den serien som rätt val och så var det verkligen.

Awkward följer Jenna en 15-årig som likt många andra i hennes ålder drömmer om att synas. Allt börjar med sommaren när hon förlorar oskulden till hennes drömkille. Känns rätt ungdoms rom-com där. Nu jäklar blir hon populär för att hon börjar dejta honom men nä, inte riktigt så. Han vill istället hålla förhållandet hemligt. Frustrerad över detta och ett nyfunnet brev utan avsändare adressat till henne så råkar hon ramla i sitt badrum. Hon blir sedan snackis i skolan när folk tror att hon har försökte ta sitt liv vilket inte stämmer.

Jag gick in med inställningen att serien skulle vara ganska töntig vilket jag tror att många tror men den är väldigt fin. Visar upp High school och att vara ungdom på ett sätt som känns mycket mer verklighetstroget än vad det visas upp i många andra ungdomsserier vilket är fint. Visst vissa detaljer kan ibland visas upp lite överdramatiskt men serien tar ändå upp riktiga problem och känns ändå väldigt jordnära i jämförelse med mycket annat. Tycker också att karaktärerna ser ut som de skulle kunna gå i High school vilket är en fördel. Ser mycket framemot att se tredje säsongen.