Atypical: säsong 1

Handling: En 18-åring som har autism går sista året i high school och bestämmer sig för att han vill bli mer självständig.
Betyg:  8/10

I am in love! Atypical är en de där väldigt få serierna som för mig känns helt självklara. Jag visste att jag ville se den här serien innan det ens hade släppts en trailer och speciellt mycket information om vad den egentligen handlade om fanns inte heller. Det är ganska få serier jag nu mera har den självklara förkänslan för men det är skönt när det faktiskt inträffar. Jag var lite smått orolig hur själva autism-aspekten skulle se ut eftersom den ändå kan se så olika ut från person till person, olika nivåer av det hela helt enkelt. Jag tyckte ändå de hade en bra nivå på diagnosen. Visade upp typiska exempel på hur en person med autism ofta fungerar (special-intressen, lite väl ärlig, svårt att uttrycka känslor osv.) men gav honom samtidigt liv så att han verkligen fick vara sin egen person och på många sett kännas som vilken annan person som helst vilket han såklart också är.

”Hey Dude, Nobody’s Normal!”

Jag gillade huvudrollen för de mesta. Älskade hans relation till sin syster, hans syster var också den karaktären jag överlag gillade mest. Hon gav mig det jag vill ha i en bra karaktär helt enkelt och hade också en så himla fin kärleks relation. Jag hade av olika anledningar lite svårt för föräldrarna, mamman var överbeskyddande på ett sett som inte kändes sunt  och pappan hade betet sig ganska svinigt i det förflutna då han bla. lämnat familjen men försökte väl smått bygga upp det nu – vilket alltid är bra såklart. Allt som allt en väldigt fin och lättittad drama-komedi som jag verkligen rekommenderar alla till att se.