Arrested development: säsong 4

Handling: fjärde säsongen följer återigen familjen Bluth och vad som har hänt sedan sist. Fokuset för säsongen är bla. Lucille’s rättegång.

Innan vågen med att “plocka upp en flera år död serie” blev populärt så gjorde Netflix detta med Arrested development. Efter att sänt sitt sista avsnitt sju år tidigare så fick kult-komedin alltså liv igen. Grejen med serier som kommer tillbaka från de döda är att det kan antingen bli ganska bra eller nästan total katastrof så nervositet innan man väljer att trycka på play finns absolut där. Jag hade låga förväntningar av den fjärde säsongen eftersom jag hört att många sågat den (dock bra metascore) men tyckte ändå att det skulle bli spännande att se om det gick att få samma känsla med sju års uppehåll men jag blev faktiskt positivt överraskad av resultatet. Säsongen var ganska medioker i början och inte alls sådär hysteriskt rolig som jag tyckt att de tidigare säsongerna varit men tog sig verkligen efter några avsnitt och levererade fram avsnitten med samma känsla och humor som jag minns från de tidigare säsongerna. Femte avsnittet var det första jag tyckte var väldigt bra och där jag verkligen kunde skratta högt för att det var roligt på samma sett som föregående säsonger har varit och resterande avsnitt efter detta var på samma nivå – roliga och bjöd på hög kvalité rakt igenom.

För en komedi så är den här serien fortfarande ett mästerverk vilket jag aldrig vanligtvis tycker om komediserier men AD sticker verkligen ut och visar upp något helt unikt. De har det alltså fortfarande sju år senare och skådespelarna hittade dessutom tillbaka bra till sina karaktärer. Kändes som det hade gått kortare tid helt klart – mycket kanske för att de inte ändrats sådär hysteriskt utseendemässigt (förutom Portia de Rossi, ser väldigt annorlunda ut). Det jag tyckte var lite sämre i säsongen överlag var att alla hade så skilda storylines, det var bara i något enstaka avsnitt som alla var samlade tillsammans och just de avsnitten kändes också lite bättre. Femte säsongen som har premiär någon gång under 2018 är lovad att karaktärerna kommer att ha mer skärmtid tillsammans så jag hoppas på det.