American Horror Story: säsong 1 (murder house)

Handling: American horror story är en antologi-skräckserie. Första säsongen följer en familj som flyttar från Boston till Los Angeles efter att mannen haft en affär.  Huset de flyttar in i är hemsökt av de som tidigare bott och dött i huset.

AHS är en serie som jag velat se länge, redan när säsong 2 rullade och fick bra kritik så var jag väldigt sugen på att se serien men sköt ändå upp det av olika anledningar och tänkte att det var en serie för ett senare tillfälle helt enkelt. Nu när 5/6 säsonger finns på Netflix reda för att bli tittade på så tänkte jag att det var en bra ide att pröva att äntligen kolla in serien och se om det är något för mig. Hemsökta hus som är första säsongens fokus är antagligen det som intresserar mig minst när det kommer till skräckfilmer men jag tyckte ändå att konceptet runt hela storyn kändes egen och lyckades därför sticka ut tillräckligt för att fånga mitt intresse och få mig att vilja titta vidare. Manuset kändes otroligt välgjort och skådespelet var imponerande bra ifrån samtliga skådespelare, även de som bara gästspelade i några avsnitt men såklart främst de som hade lite större roller, Jessica Lang var helt makalöst grym i hennes roll så det ska bli spännande att se henne även i framtida roller i serien. Sedan fastnade jag väldigt mycket för Evan Peters, inte alls bekant med honom som skådespelare innan AHS så det ska bli spännande och se om han även kan leverera i de andra säsongerna.

Jag gillade överlag seriens ton väldigt mycket vilket jag hoppas håller i sig eller kanske till och med utvidgas längre fram i serien. Har ni inte sett American horror story men vet med er att ni brukar gilla kvalitetsmässig skräck är den här serien ett måste. Mina förväntningar inför andra säsongen är hög då säsongens tema är något som jag tycker är mycket intressantare än hemsökta hus då de nämligen utspelar sig på ett mentalsjukhus, tror det kommer att bli spännande men mer om det snart 😀